08 Mac 2012

Penggali perigi nyaris maut

15 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU- Seorang penggali perigi nyaris maut apabila terperangkap dalam perigi selepas tangan kirinya dihempap dan tersepit di bawah kolong ketika menggalinya bersama rakan di Kampung Padang Purut, Dewan Beta, dekat sini, semalam.

Mangsa, Ab Ghani Yusof, 50, berkata, sebelum kejadian dia mengorek tanah menggunakan cangkul di dalam perigi sedalam kira-kira 1.5 meter dan ketika itu rakannya, Zakaria Mamat, 36, berada di atas.

Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, tangan kiri Ab Ghani bengkak selepas hampir satu jam tersepit sebelum diselamatkan oleh anggota bomba dan penyelamat.

Menurutnya, selepas menggunakan cangkul dia kemudiannya melakukan kerja-kerja mengorek tanah liat dengan tangannya bagi meratakan kedudukan konkrit perigi terbabit.

“Ketika berada di dalam perigi, secara tiba-tiba empat kolong yang siap dipasang menghempap tangan saya dan dalam masa sama tangan saya turut tersepit.

“Saya cuba menarik tangan yang tersepit tetapi tidak berjaya juga kerana konkrit ini sangat berat. Lagipun ketika itu perigi dipenuhi air,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Ab Ghani berkata, kerana dikhuatiri lemas dia terpaksa menjerit meminta tolong dengan kawannya yang ketika itu berada berhampiran kawasan perigi terbabit.

Sementara itu, Zakaria berkata, selepas terdengar jeritan rakannya itu dia bergegas ke kawasan perigi dan terjun untuk memberi bantuan tetapi gagal.

Dia berkata, selepas hampir setengah jam berada di dalam perigi, dia berusaha mencuba mengangkat kolong itu tetapi gagal kerana terlalu berat.

“Selepas puas mencuba mengangkat perigi saya sudah tidak mampu lagi, saya kemudiannya keluar dan meminta bantuan daripada Mohd Hanafi Abdul Ghani, 42, pemilik rumah tersebut sebelum menghubungi bomba,” katanya.

Ketua Operasi menyelamat, Mohd Rashid Yusof berkata, empat anggotanya bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 10.12 pagi.

Beliau berkata, sebaik tiba di tempat kejadian, pasukannya mendapati mangsa masih terperangkap di dalam perigi dan menggunakan alat pemotong serta memecahkan polong untuk menyelamatkan mangsa.

“Selepas setengah jam menjalankan kerja-kerja menyelamat, akhirnya mangsa berjaya dikeluarkan dan mangsa kemudian dihantar ke klinik swasta berhampiran untuk pemeriksaan lanjut,” katanya.

Pemilik rumah, Mohd Hanafi berkata, dia terpaksa menggali perigi kerana bekalan air di rumahnya berkeladak dan penduduk lain juga mengalami masalah sama.

“Saya difahamkan semua penduduk di sini, menggunakan air boring dan ada di antaranya menerima bantuan enjin air dari Jabatan Kesihatan Kelantan,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: