08 Mac 2012

Jag plastik umpan rompak

15 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Seorang peniaga kedai barangan plastik terkedu apabila salah seorang pelanggan kedainya bertindak mengacukan pisau sebelum mengarahkan dia menyerahkan beg pinggang berisi wang RM4,000, hasil kutipan perniagaannya hari itu dalam satu kejadian samun di Medan Warisan di sini, petang kelmarin.

Mangsa, Ong Kiow Beng, 58 yang enggan menuruti arahan perompak tersebut terpaksa bergelut demi menyelamatkan wang itu selepas suspek bertindak merampas beg tersebut dengan cuba memotongnya menggunakan pisau.

Menurutnya, akibat pergelutan itu, dia mengalami kecederaan di peha selepas terluka terkena hujung pisau itu.

Menurutnya, kejadian berlaku di belakang premis kedai itu disedari suaminya lalu lelaki itu cuba membantu dan memukul suspek menggunakan tong plastik.

“Suspek turut mengacukan pisau ke arah suami saya sebagai amaran supaya tidak melawan sebelum datang seorang lelaki lain membawa sebilah parang lalu menyerang kami.

“Lelaki itu melibas parang ke arah suami saya, manakala rakannya bertindak merampas beg pinggang saya dan terus melarikan diri,” katanya.


Cuba kejar suspek

Kiow Beng berkata, suaminya cuba mengejar suspek bagaimanapun mereka berjaya melarikan diri ke arah jalan besar dan beredar menaiki sebuah kereta jenis Produa Myvi putih yang diletakkan di tepi Jalan Kuantan-Gambang arah Gambang.

“Suspek terjatuh beberapa kali ketika cuba melarikan diri bagaimanapun suami saya tidak dapat untuk menghalang mereka memandangkan dia dan pekerja sahaja yang ada ketika itu,” katanya yang sudah berniaga di situ sejak 15 tahun lalu.

Dia berkata, pekerjanya, Anamul Haave, 34, turut cedera di belakang selepas dipukul suspek menggunakan belakang parang.


Suspek pernah datang ke kedai

Menceritakan detik awal kejadian, Kiow Beng berkata, suspek datang ke kedainya kira-kira jam 4 petang untuk membeli dua jag air.

“Saya cam wajah dua lelaki itu kerana mereka ada datang ke kedai ini kira-kira jam 11 pagi tadi (kelmarin) dan membeli barang sama.

“Ketika itu pelanggan agak ramai dan mereka beredar menaiki kereta jenis Produa Myvi tapi berwarna hitam,” katanya.

Dia berkata, selepas suspek membayar harga barang tersebut, dia beredar ke dapur meninggalkan pekerja di bahagian depan untuk melayan pelanggan, manakala suami berada di dalam pejabat.

“Saya perasaan salah seorang daripada lelaki itu mengekori hingga ke dapur sebelum berlaku kejadian ini,” katanya.


Suami nyaris cedera dilibas parang

Suami mangsa berusia lingkungan 60-an berkata, selepas mendengar bunyi bising, dia keluar dari pejabat dan segera ke belakang sebelum ternampak suspek sedang bergelut dengan isterinya.

“Saya sempat ambil satu tong plastik lalu memukul lelaki itu bagaimanapun dia segera mengacukan pisau dan memberi amaran supaya tidak melawan.

“Ketika itu juga, kawannya datang dan bertindak melibas parang namun saya sempat mengelak dan tidak mengalami sebarang kecederaan,” katanya.


Pekerja turut jadi mangsa

Anamul yang berasal dari Bangladesh berkata, dia melayan lelaki itu dengan baik dan langsung tidak mensyaki niat jahat mereka.

Menurutnya, selepas menyerahkan barang dibeli, salah seorang suspek pergi ke bahagian belakang manakala seorang lagi menunggu berhampiran saya sambil membawa sebilah parang.

“Selepas melihat majikan cuba dirompak, saya cuba membantu tetapi lelaki yang berada di sebelah tiba-tiba bertindak memukul belakang saya menggunakan parang,” katanya yang bekerja di situ sejak tiga tahun lalu.


Polis siasat kejadian

Pegawai Turus Urus Setia Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Superintendan Noor Asyikin Shamsuri berkata, pihaknya menerima panggilan daripada anak mangsa kira-kira jam 4.40 petang berhubung kejadian.

Menurutnya, beberapa anggota polis dikerahkan ke lokasi kejadian untuk siasatan lanjut bagaimanapun suspek berjaya melarikan diri sebelum pihaknya tiba.

“Menurut keterangan mangsa, suspek berusia dalam lingkungan 30-an dan menggunakan kereta jenis Produa Myvi berwarna putih, namun tidak dapat dipastikan nombor pendaftaran digunakan.

“Berdasarkan pengecaman mangsa, salah seorang suspek bertubuh kurus, tinggi dan berkulit putih manakala seorang lagi bertubuh kecil dan rendah,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, semalam.

Noor Asyikin berkata, polis percaya suspek sudah memantau kedai tersebut memandangkan mangsa ada memberitahu mereka pernah datang kira-kira jam 11 pagi bagaimanapun tidak sempat bertindak disebabkan pelanggan lain agak ramai.

“Suspek juga sudah bersedia sebelum bertindak memandangkan mereka meletakkan kereta di tepi Jalan Kuantan-Gambang arah Gambang kira-kira 200 meter dari kedai tersebut bagi memudahkan mereka melarikan diri,” katanya.

Menurutnya, siasatan lanjut sedang dijalankan bagi mengenal pasti identiti suspek terlibat manakala kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun keseksaan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: