16 April 2012

6 rumah rosak dihempap pokok

24 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Hujan lebat selama satu jam dan ribut kuat menyebabkan enam rumah rosak selepas dihempap pokok dalam kejadian di Taman Tasik Semenyih, di sini, semalam.

Kejadian kira-kira jam 5.30 petang itu berlaku ketika penduduk sedang berehat di rumah bersama keluarga masing-masing sebelum dikejutkan dengan pokok tumbang.

Mangsa yang juga Ahli Jawatankuasa Taman Tasik Semenyih, Abdul Bashir Kunhi Mohamed berkata, ketika kejadian, isteri dan dua anaknya sedang berehat di ruang tamu sebelum dikejutkan dengan pokok tumbang.

Katanya, isterinya, Zanariah Johari, 50, bersama dua anak berusia 11 dan 19 tahun berlari keluar untuk menyelamatkan diri.

“Bumbung di ruang tamu musnah dihempap pokok besar dan kami kini berlindung di surau akibat bimbang kejadian sama berulang,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, ketika kejadian, dia baru saja keluar dari rumah dan melihat rumah jiran yang turut dihempap pokok sebelum dihubungi isterinya memaklumkan kejadian.

Katanya, hujan lebat selama sejam dan ribut kuat menyebabkan kira-kira 25 pokok besar tumbang menimpa rumah penduduk dan ada yang menutup jalan utama.

Bekas Naib Pengerusi taman berkenaan, Dr N Thanasegaran berkata, rumahnya turut dihempap pokok menyebabkan bumbung dapur pecah.

Katanya, kejadian berlaku sekelip mata ketika dia sekeluarga berehat memandangkan hujan lebat dan angin kuat.

“Sebaik mendengar bunyi kuat, kami berlari keluar rumah untuk menyelamatkan diri kerana bimbang cedera, namun bersyukur kerana terselamat,” katanya.

metro/-

Tiada ulasan: