16 April 2012

Israel sekat flytilla

24 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

TEL AVIV - Kira-kira 650 polis Israel mengadakan kawalan ketat di Lapangan Terbang Ben Gurion berhampiran Tel Aviv, semalam kononnya sebagai persediaan untuk menyekat kemasukan ratusan aktivis yang menyertai kempen ‘Selamat datang ke Palestin’ atau flytilla untuk tahun ketiga berturut-turut.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri, Sabine Haddad berkata, beberapa aktivis pro-Palestin itu turut disoal siasat oleh pihak berkuasa dan ada di antara mereka dilarang memasuki negara tersebut.

Difahamkan, kesemua aktivis pro-Palestin dari seluruh Eropah merancang untuk transit di lapangan terbang itu sebelum meneruskan perjalanan mereka ke Tebing Barat bagi mengadakan protes membantah pembinaan penempatan haram di kawasan tersebut.

“Israel bertindak mengancam beberapa syarikat penerbangan supaya membatalkan tempahan tiket para aktivis. Mereka turut menuduh kami mahu melakukan provokasi dan mencetuskan kekacauan,” menurut Dr Mazin Qumsiyeh.

Puluhan aktivis tidak dapat meneruskan penerbangan ke Israel, gara-gara nama mereka telah disenarai hitamkan oleh beberapa syarikat penerbangan Eropah, Jumaat lalu.

Pada Julai lalu, lebih 300 aktivis antarabangsa tiba di Israel untuk menyertai flytilla sama dan 120 daripada mereka ditahan pihak berkuasa rejim Zionis.

Sinar Harian

Tiada ulasan: