16 April 2012

Demo PTPTN: SMM mahu pohon permit guna Dataran Merdeka

24 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM – Kumpulan mahasiswa yang berkhemah di Dataran Merdeka bertegas akan terus berada di kawasan tersebut sehingga pihak kerajaan memberi respons berhubung tuntutan memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN).

Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Muhammad Safwan Anang berkata, sehingga semalam, pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak mengarahkan mereka memindahkan khemah atau mengosongkan kawasan.

Menurutnya, sekiranya perlu, pihaknya akan mendapatkan permit daripada pihak berkenaan untuk terus berada di situ sehingga perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April ini.

“Kita tidak menerima maklum balas daripada mana-mana pihak berkenaan tuntutan memansuhkan PTPTN dan akan terus berada di sini, sehingga ia selesai.

“Kita akan terus berada di sini walaupun pihak DBKL merampas barang atau menghalau kami,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Sementara itu, pihak polis sedia menghadapi sebarang kemungkinan dengan tindakan mahasiswa yang mendirikan khemah di tepi padang di Dataran Merdeka sejak kelmarin.

Ketua polis daerah Dang Wangi, Zulkarnain Abdul Rahman berkata, tiada laporan yang diterima berhubung demonstrasi itu.

Menurutnya, tindakan akan diambil sekiranya peserta melakukan perkara yang tidak diingini dan mengganggu kententeraman awam.

“Setakat ini tiada tindakan yang boleh dikenakan kepada mereka dan kita sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan yang berlaku,” katanya.

SINAR HARIAN/-

Tiada ulasan: