26 April 2012

Dicekup ketika ambil pesanan

4 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

JOHOR BAHRU – Seramai lapan pendatang asing tanpa izin (Pati) yang sedang leka mengambil pesanan pelanggan di kedai makan dicekup dalam serbuan oleh Bahagian Penguatkuasa, Jabatan Imigresen Johor, di sini pagi kelmarin.

Operasi yang diketuai Timbalan Penolong Pengarah Imigresen II, Amzari A Jalil itu dijalankan di Medan Selera Bandar Baru Uda kira-kira jam 9.45 pagi dengan disertai oleh 12 anggota penguat kuasa.

Amzari berkata, serbuan dijalankan hasil maklumat orang awam dan pemeriksaan dibuat ke atas pekerja di sepuluh premis gerai makan yang membawa kepada penahanan lapan warga asing.

“Ketika serbuan dijalankan, kehadiran anggota tidak disyaki kerana kebanyakan dari mereka yang bekerja sebagai pembantu kedai sedang sibuk memasak dan melayan pelanggan.

“Malah beberapa anggota turut menggunakan taktik penyamaran sebagai pelanggan bagi mengawasi pergerakan warga asing ini.

“Kesemua mereka merupakan warga Indonesia iaitu empat orang lelaki dan empat perempuan yang berumur di antara 22 tahun hingga 40 tahun,” katanya.

Menurutnya, tujuh daripada mereka melakukan kesalahan di bawah peraturan 39B Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 manakala seorang lagi didapati melakukan kesalahan di bawah Seksyen 6(1)(C) kerana tidak memiliki dokumen perjalanan.

“Kesemua mereka yang ditahan turut disiasat di bawah Akta Imigresen 1959/63, Akta Atipsom 2007 dan Akta Pasport 1963.

“Operasi tamat kira-kira setengah jam kemudian dan kesemua mereka dibawa ke depoh tahan Pekan Nenas untuk siasatan lanjut,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: