26 April 2012

Dua kes curi motosikal selesai

4 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

JELI – Polis di Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Jeli berjaya menyelesaikan dua dari tujuh kes curi motosikal dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini dengan tertangkapnya dua remaja lelaki dekat Batu Melintang bulan lepas.

Ketua Polis Daerah Jeli, Deputi Superintandan, Sheik Azhar Sheik Omar, berkata, dengan penahanan dua remaja tersebut polis percaya dapat menyelesaikan lima lagi kes curi motosikal yang dilaporkan hilang dalam tempoh tiga bulan dengan pantas.

Katanya, berdasarkan maklumat yang diperoleh polis berjaya mengesan dua suspek terbabit yang masing-masing berasal dari kampung Berdang kira-kira jam 2.30 pagi ketika sedang menunda sebuah motosikal yang dicuri di kawasan Batu Melintang.

“Hasil pemeriksaan lanjut satu beg kain ditemui berisi sepana, pemutar skru yang dipercayai digunakan dalam kegiatan curi motosikal di sekitar daerah ini,” katanya ketika menghadiri program derma darah anjuran IPD Jeli dengan kerjasama Hospital Jeli dan Tanah Merah.

Program derma darah sempena sambutan Hari Polis yang ke 205 itu turut dihadiri anggota polis dari IPD Jeli, Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela), Angkatan Tentera Malaysia (ATM) serta masyarakat sekitar.

Sheik Azhar berkata, untuk melancarkan lagi kerja polis amat memerlukan kerjasama daripada penduduk setempat untuk menyalurkan maklumat agar jenayah mencuri tidak berleluasa.

“Hasil sokongan semua pihak ia pasti membantu polis menyelesaikan jenayah curi motosikal yang kerap kali berlaku dalam masa yang singkat,” katanya.

Dalam perkembangan lain, IPD Jeli berjaya memperoleh tempat pertama bagi kadar pertuduhan kes jenayah tertinggi seluruh negara bagi bulan Januari dan Februari peringkat IPD kategori C dalam satu majlis yang dihadiri Ketua Polis Negara di Hotel Dorsett, Subang Jaya, Selangor pada penghujung Mac lepas.

“Ia merupakan satu penghargaan buat anggota di IPD Jeli untuk berkhidmat dengan lebih bersemangat dalam mencegah jenayah daripada berlaku,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: