26 April 2012

Pakistan diserang lagi

4 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

ISLAMABAD - Sekurang-kurangnya dua nyawa melayang dan lebih 30 orang cedera dalam letupan bom di kawasan menunggu stesen kereta api di bandar Lahore, Pakistan kelmarin.

Pegawai kanan polis, Ali Ahmad Malik berkata, letupan meragut nyawa anggota polis dan pengangkut barangan itu, melibatkan bahan letupan seberat lima kilogram yang dimasukkan ke dalam sebuah beg.

Letupan berlaku berhampiran ruang istirahat penumpang keretapi Business Express ke Karachi, iaitu perkhidmatan yang menawarkan perjalanan kelas pertama antara dua bandar terbesar di Pakistan sejak dua bulan lalu.

Kejadian turut mengejutkan pemimpin negara, Presiden Asif Ali Zardari dan Perdana Menteri Yousuf Raza Gilani yang sedih dengan serangan itu.

Pakistan sering dihujani serangan sehingga meragut nyawa, tetapi kejadian seumpama itu adalah yang pertama kali di Lahore sejak kumpulan Islam Sunni melancarkan serangan bom yang meragut dua nyawa pada Februari tahun lalu.

Serangan terakhir di Lahore adalah pada Januari tahun lalu, apabila sekurang-kurangnya 11 terkorban dalam satu letupan bom berani mati ketika perarakan kumpulan Islam Syiah.

Sejak 2007, lebih 4,900 orang dibunuh di serata pelosok Pakistan melibatkan pelbagai serangan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: