26 April 2012

NGO Umno gagal fahami kandungan perlembagaan

4 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

TANAH MERAH: Biar pun banyak penjelasan diberi namun masih ada pihak yang buat-buat tidak faham mengenai usaha meningkatkan pengurusan bekalan air di Kelantan.

Sepatutnya Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) melihat Jadual 9 Senarai Bersama Negeri dalam perlembagaan, secara jelas menyebut perkhidmatan bekalan air di bawah tanggungjawab persekutuan, dan hanya sumber air milik negeri.

Anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Mejar (B) Md Anizam Abdul Rahman (gambar) berkata, NGO terbabit dan pemimpin Umno asyik mengungkit isu sama biar pun banyak penjelasan diberi.

Katanya, biar pun pengurusan air di bawah tanggungjawab pusat, namun kerajaan negeri mengambil peranan itu bagi memastikan rakyat menikmati bekalan air bersih.

“Sepatutnya tidak berlaku Kelantan didiskriminasi dalam tempoh begitu lama bagi mendapat kemudahan bantuan atau pinjaman kewangan untuk meningkatkan prasarana bekalan air.

“Namun apa yang berlaku hampir 13 tahun Kelantan dinafikan hak mendapat segala kemudahan kewangan sehingga terpaksa berikhtiar sendiri mencari dana,” katanya di sini.

Akhbar milik Umno hari melaporkan Presiden MTRK, Azmi Ali mendesak Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Md Anizam meletak jawatan ekoran Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat dakwaan berlaku penyelewengan dalam pengurusan Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB).

Md Anizam berkata, Umno masih menjaja isu lapuk kerana usaha meningkatkan bekalan air berterusan dilakukan selepas mendapat pinjaman mudah pada 2003.

Sementara itu Pengurus Besar AKSB, Ir Mohamad Hanapi Mahmud berkata, sekiranya benar operator itu terlibat dengan salah urus tadbir sudah tentu laporan mengenainya dimuat dalam Laporan Ketua Audit Negara.

Katanya, sehingga kini tidak ada laporan penyelewengan berlaku seperti yang didakwa MTRK.

“Sebenarnya tidak perlu laporan MTRK untuk Jabatan Audit dan SPRM bertindak kalau benar ada salah urus. Apa yang berlaku sekarang pihak terbabit sengaja mahu melemparkan persepsi bagi memburukkan AKSB dan kerajaan negeri.

“Kalau betul ada penyelewengan sudah tentu Lembaga Penasihat Perbadanana Menteri Besar membuat teguran lebih awal.

“Lembaga terbabit dianggotai pegawai kanan kerajaan dan golongan profesional. Biar apa pun terpulang kepada SPRM untuk menentukan kedudukan sebenar,” ujarnya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: