26 April 2012

Hishammuddin pengecut ‘haram’ Dataran Merdeka

4 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Tindakan politik Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang berselindung di sebalik jentera kerajaan mengekang Bersih 3.0 adalah tindakan pengecut.

Justeru, Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) merasa kesal dengan sikap berdolak dalik kerajaan apabila melarang penggunaan Dataran Merdeka sebagai lokasi Perhimpunan Bersih 3.0 ‘Duduk Bantah’ pada 28 April ini walaupun di peringkat awalnya mereka memberi lampu hijau.

“Lebih mengecewakan apabila kerajaan menggunakan agensinya iaitu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai alasan mengekang perhimpunan ini diadakan,” kata Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor (gambar).

Menurutnya, DBKL dan PDRM tidak mungkin bertindak ganas menahan dan menghalau perkhemahan rakyat di Dataran Merdeka serta memagarinya sepanjang masa jika tidak ada arahan daripada beliau.

“Tidak mungkin Dataran Merdeka tiba-tiba diisytiharkan menjadi kawasan haram kepada orang ramai oleh DBKL jika bukan arahan dari beliau sendiri.

“Tindakan kerajaan ini memperlihatkan wajah sebenar mereka dalam menghayati tuntutan demokrasi sebenar,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Bagi DPPM, katanya sikap tidak konsisten kerajaan amat dikesali apabila menutup pintu serapatnya kepada ruang demokrasi di negara ini.

Menurutnya, hak rakyat untuk berhimpun dan bersuara disekat dan dinafikan dengan pelbagai tekanan kononnya ia adalah langkah mengawal keselamatan negara dan keharmonian rakyat.

Riduan berkata, rakyat di negara ini dilayan seperti warga kelas kedua jika mereka ini bukan dari kelompok elit BN.

Beliau berkata, segala aktiviti yang melibatkan rakyat bawahan yang ‘menentang’ dasar kerajaan yang songsang, pasti akan dilawan habis-habisan.

Katanya lagi, rakyat seolah-olah golongan yang berbahaya dan menjadi musuh utama kerajaan.

“DPPM menegaskan Perhimpunan Bersih 3.0 adalah perhimpunan aman yang dianjurkan oleh NGO,” tegasnya.

Tujuannya, jelas beliau adalah menegur kerajaan dan badan yang mengendalikan sistem pilihan raya yang tidak bertindak jujur dalam sistem pilihan raya di Malaysia.

Katanya lagi, segala macam bukti kepincangan, penyelewengan sudah dikenal pasti dan didedahkan satu persatu untuk tindakan namun tidak ada tindakan susulan dibuat bagi memperbaikinya.

“Rakyat menjadi bimbang unsur penipuan akan dijayakan secara besar-besaran dalam PRU ke-13 dan pilihan raya tersebut bakal menjadi pilihan raya terkotor dalam sejarah,” katanya.

Dengan demikian, ujarnya DPPM membayangkan demokrasi di negara ini akan terus bergelap jika kuasa masih dipegang BN.

“Rakyat tidak mungkin akan mengecapi nikmat hidup dalam demokrasi sebenar jika BN terus mendapat mandat nanti pasca PRU13.

“Ketika itu, lupakan demokrasi dan hiduplah di bawah rejim BN yang memerintah sesuka hati,” katanya lagi.

Harakah Daily

Tiada ulasan: