27 April 2012

Terkejut gurauan jadi nyata

5 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

PENDANG - “Sejak tiga bulan kebelakangan ini, arwah menunjukkan perubahan apabila sering kali memberitahu saya bahawa dia sudah nak mati,” rintih ibu kepada mangsa lemas yang ditemui terapung di tali air setelah jatuh bersama motosikalnya di Pendang, kelmarin.

Ibu mangsa, Mariam Had, 47, berkata, mangsa, Mohd Suhaimi Mohd Daud, 19, sering memberitahunya bahawa dia sudah mahu mati dan enggan bekerja dengan alasan dunia sudah mahu kiamat.

Menurutnya, dia pernah memberitahu anaknya itu bahawa wajahnya kelihatan putih bercahaya dan berseri-seri, namun mangsa membalas bahawa keadaannya itu petanda dia sudah mahu meninggal dunia.

“Saya tegur dia, ‘Mi (Suhaimi) mak tengok muka Mi putih bersih’, dia menjawab ‘Cek (saya) nak mati dah kot’. Ketika itu kami menjenguk saudara di Kubur Panjang, Pendang, seminggu sebelum kejadian ini.

“Saya tidak sedap hati dan setiap kali dia keluar ke tempat kerja, saya berdoa di hadapan pintu memohon kepada ALLAH supaya menjaga keselamatannya,” katanya kepada Sinar Harian di rumahnya di Kampung Gelam 2, di sini, semalam.

Mariam berkata, dia juga tidak menyangka gerak hatinya yang risau sesuatu yang buruk berlaku kepada keluarga mereka menjadi kenyataan ketika dimaklumkan mengenai kematian Mohd Suhaimi oleh suaminya, Mohd Daud Taib.

Katanya, Mohd Suhaimi keluar dari rumah kira-kira jam 8.30 pagi hari kejadian tanpa memberitahunya seperti hari kebiasaannya.

“Selalunya dia akan tarik saya ke hadapan pintu, peluk dan cium saya, dan minta saya lihat dia pergi kerja. Tetapi pada pagi hari kejadian, saya terkejut kerana terdengar motosikalnya dan terus berlari ke muka pintu melihat dia ke tempat kerja tanpa memeluk dan mencium saya.

“Saya tidak sedap hati dan berdoa kepada ALLAH sehingga bapanya pulang memberitahu bahawa arwah ditemui mati terapung di tali air,” katanya.

Mariam berkata, Mohd Suhaimi menghidap penyakit asma dan berkemungkinan mangsa diserang penyakit itu semasa menunggang motosikal ke tempat kerja.

Jenazah Mohd Suhaimi dikebumikan di Tanah Perkuburan Bukit Besar kira-kira jam 6 petang, kelmarin.

Sinar Harian

Tiada ulasan: