10 Mei 2012

Anak peniaga jadi mangsa 'lubang maut'

18 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

GUAR CHEMPEDAK - Pengguna laluan antara Alor Setar-Sungai Petani, iaitu berhampiran simpang masuk ke kaki Gunung Jerai di sini kesal dengan kelewatan membaiki kewujudan lubang di tengah jalan raya di situ oleh pihak bertanggungjawab.

Peniaga kedai maka- nan di Arked Gurun, Norddin Hassan, 56, berkata, dia tidak menyangka anak sulungnya akan menjadi mangsa 'lubang maut' di laluan berkenaan.

Menurutnya, rutin hariannya setiap pagi adalah melalui jalan tersebut dari rumahnya di Gurun untuk membeli bahan basah seperti ikan dan sayur di Pasar Guar Chempedak.

"Ketika melalui jalan itu, saya sedar kewujudan lubang di tengah jalan dari arah Guar Chempedak ke Gurun dan pernah terlintas di hati risiko bahaya jika ada kenderaan terjatuh ke dalam lubang itu.

“Terlintas di fikiran saya setiap kali melalui jalan berlubang itu, ‘siapakah akan jadi mangsa lubang ini’. Saya tidak sangka anak sulung saya yang menjadi mangsa bila motosikal ditunggangnya melalui lubang tersebut menyebabkannya terjatuh,” katanya.

Terdahulu, mangsa, Nor Azam, 29, memberitahu kepada Sinar Harian, lebih kurang jam 11 malam Jumaat lalu, dia menunggang motosikal bersendirian dari arah Guar Chempedak untuk pulang ke rumahnya setelah menghantar adiknya untuk menaiki bas di Stesen Bas Ekspres Guar Chempedak.

Katanya, apabila sampai di tempat kejadian iaitu di Kilometer 32.2 Jalan Alor Setar-Sungai Petani, tayar hadapan motosikalnya terjatuh ke dalam lubang yang berada di tengah jalan berkenaan.

“Saya jatuh dari motosikal di atas jalan raya menyebabkan saya mendapat kecederaan di tangan kiri dan kanan serta luka di lutut kiri dan kanan.

“Masa itu, saya tak nampak lubang tersebut kerana keadaan hujan renyai-renyai dan agak gelap. Saya bernasib baik kerana tidak ada kenderaan lain masa itu dan orang kampung berhampiran datang membantu,” katanya.

Nor Azam berkata, dia telah dibawa ke Hospital Yan untuk mendapatkan rawa- tan dan selepas itu telah membuat laporan polis berhubung kemalangan itu di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Yan.

Sementara itu, Norddin berkata, dia berharap pihak bertanggungjawab mengambil tindakan segera terhadap keadaan jalan itu yang berlubang kerana bimbang memberikan risiko kemalangan kepada pengguna jalan raya lain.

“Saya berharap pihak bertanggungjawab membaik pulih keadaan jalan itu sebaik-baiknya dan dipantau kerana ia membahayakan pengguna jalan raya,” katanya.

Tinjauan Sinar Harian kelmarin di jalan terbabit mendapati pihak bertanggungjawab telah menampal lubang itu dengan tar dan menurut sumber, jalan berlubang itu telah ditampal dua hari selepas kemalangan berlaku.

Sinar Harian

Tiada ulasan: