10 Mei 2012

Mangkuk porselin China bernilai RM250,000

18 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

LONDON: Sebuah mangkuk kuning yang ditemui dalam tin biskut mengejutkan pemiliknya selepas dia dinilaikan berharga �50,000 (RM250,000).

Mangkuk porselin kecil itu yang nampak seperti mangkuk emping jagung, disahkan oleh pakar sebagai peninggalan abad ke-18 dari China. Ia digunakan oleh seorang gundik MaharajaYongzheng.

Mangkuk itu dibeli lama dulu oleh Mejar Leslie Marsham LVO, yang pernah berkhidmat di istana di raja dan bertanggungjawab terhadap kuda, di sebuah kedai antik.

Marsham yang tinggal di kuarters yang turut menempatkan kandang kuda berhampiran Istana Hampton Court, barat daya London, tidak menyedari mengenai nilai mangkuk berkenaan dan menyimpannya di belakang almari.

Selepas menyedari satu mangkuk yang serupa dilelong dengan harga yang tinggi tahun lalu, dia membungkus mangkuk dalam simpanannya dengan kertas tisu dan meletakkannya dalam tin biskut. Pakar di Syarikat Lelong Dorchester di Dorset mengesahkan ia bahan sejarah dan bernilai tinggi. Mangkuk itu hanya setinggi 18 sentimeter dan 15 sentimeter lebar, dibuat ketika pemerintahan Maharaja Yongzheng antara 1723 dan 1735.

Mangkuk porselin yang dikeluarkan pada zaman itu dianggap oleh pakar sebagai yang terbaik.

Mangkuk berwana putih di bahagian dalam dan kuning di luar hanya dikhususkan oleh istana maharaja untuk digunakan oleh gundik peringkat atasan. - DM

Tiada ulasan: