10 Mei 2012

Saiz baju gagal selamatkan warga Iran

18 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

GEORGETOWN - Seorang pemandu teksi warga Iran dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas didapati bersalah mengedar dadah jenis methamphetamin seberat dua kilogram di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas (LTABL) Februari tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd Amin Firdaus Abdullah menjatuhkan hukuman itu terhadap Majtaba Moktarighani Ali, 27, dari Teheran, Iran, atas pertuduhan mengedar 2,751,7 gram methamphetamin di Balai Ketibaan LTABL, kira-kira jam 3.15 petang, 16 Februari tahun lalu.

Majtaba Moktarighani yang diwakili peguam K Thangesvaran didakwa mengikut Seksyen 39 B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Dalam penghakiman ringkas, Mohd Amin berkata tertuduh dalam pembelaannya menafikan bagasi berisi dadah itu miliknya kerana pakaian yang terdapat dalam bagasi itu bukan saiznya.

“Bagaimanapun, mahkamah mendapati pembelaan tertuduh adalah tidak munasabah. Kini, sudah menjadi kebiasaan pengedar dadah meletakkan pakaian saiz tidak sesuai dengannya dalam bagasi untuk menafikan bagasi bukan kepunyaannya ketika ditahan.

“Jika, benar-benar bagasi itu bukan kepunyaannya, maka tentu dia memberitahu pegawai bertugas sebelum bagasi itu dibuka untuk diperiksa. Tindakan tertuduh menafikan itu bukan bagasinya selepas dibawa ke bilik khas untuk pemeriksaan lanjut, adalah penafian semata-mata,” katanya.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya Jabatan Kastam, Nur Sarah Dina Baharuddin.

Sinar Harian

Tiada ulasan: