10 Mei 2012

Umno Celarukan Sejarah dirinya sendiri .

18 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

Sejarah merupakan suatu entiti atau perkara yang asas yang amat penting bagi sesebuah organisasi, namun saya hairan bagaimana mungkin parti UMNO menyambut ulang tahun yang ke-66 padahal ia ditubuhkan semula pada tahun 88 kerana telah diharamkan .

Apabila hakim Datuk Harun Hashim telah mengharamkan Umno ketika berlaku Krisis Perlembagaan Malaysia 1988 dan Presiden UMNO ketika itu , Dr Mahathir Mohamad hilang kelayakan sebagai Pengerusi BN , tugas Pengerusi BN telah diserahkan kepada Presiden MCA ketika itu Ling Liong Sik.

Kemudian barulah Umno Baru ditubuhkan semula, ini bermakna Umno yang ada sekarang bukanlah telah berusia 66 tahun sepertimana yang dicanangkan.

Jelas parti Umno telah celarukan sejarah dirinya , ketika menjelang tiba PRU 13 sebagai langkah menunjukan kehebatan partinya yang sedang ditolak oleh rakyat.

Selain itu pelbagai langkah terdesak dan menghalalkan cara dilakukan bagi mengembalikan sokongan dimana usaha mengfitnah dan mengaibkan pemimpin Pakatan Rakyat semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini.

Najib Razak sudah hilang kawalan diri bila menyebut “haram jadah” di hadapan khalayak dan ini menggambarkan bahawa ia sudah tidak llayak untuk dijadikan contoh bukan saja pada masa ini namun sudah sekian lama.

Pelbagai skandal yang dikaitkan dengan Najib adalah induk persoalan yang cuba ditutup oleh Najib.

Namun siapakah yang boleh menghukum Najib kerana salahlaku beliau? Hakikatnya rakyatlah yang akan menentukan masa depan dan hayat politiknya.

Apabila Umno melaungkan bahawa mereka telah matang dan mentadbir negara dengan penuh bijaksana, saya mahu bertanya, apakah pencapaian terbaik tersebut?

Adakah ekonomi negara telah maju jika Hutang Negara Malaysia 2012 mencecah RM456.1 Bilion iaitu naik secara berturut-turut sejak 12 tahun lalu.

Isu ini boleh menjerumuskan nilai ringgit kita jatuh kepada kadar yang membimbangkan negara akan mengalami kegawatan ekonomi yang serius, persolannya adakah ini maksud kebijaksanaan Umno mentadbir negara dibagaimana yang dilaung-laungkan?

Yang menjadi mangsa ialah bangsa Melayu kerana kemajuan yang dikatakan telah dikecapi sebenarnya telah dikaut oleh pemimpim umno dan kroni sehingga kaya raya.

Rakyat secara umum terus diperbodohkan dengan pelbagai slogan termasuk 1Malaysia seolah-olah langsung tidak berlaku penyalahgunaan kuasa, rasuah dan lain-lain isu yang amat merbahaya kepada masa depan negara.

Maka PRU13 inilah masanya kita buat perubahan untuk tumbangkan parti umno yang sudah bercelaru itu.

10 Mei 2012

Drs. Khalil Idham Lim
ADUN Titi Serong.

Tiada ulasan: