23 Mei 2012

Dua ditahan curi aluminium

2 Rejab 1433H. [MOD] -

MUAR - Seorang remaja ditahan kerana dipercayai bersubahat dengan rakannya yang berumur 23 tahun, mencuri kepingan aluminium dari sebuah kedai di Jalan Salleh, di sini.

Remaja berusia 17 tahun dari Melaka itu sudah tidak bersekolah dan mengikut rakannya mencuri aluminium sejak hampir setahun lalu.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli berkata, kecurian kepingan aluminium itu disedari pemilik kedai berkenaan, 24 April lalu, apabila dia mengesan kekurangan jumlah stok simpanan.

Menurutnya, selepas mereka meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV), barulah berjaya mengesan dalang di sebalik kejadian itu.

“Selepas membuat intipan hampir seminggu, polis berjaya menahan suspek yang berusia 17 tahun pada 8 Mei lalu, dan sehari kemudian, seorang lagi rakannya yang berusia 23 tahun dapat dicekup di dua rumah berasingan di Sabak Awor.

“Siasatan awal polis terhadap dua suspek itu membawa kepada penemuan tujuh guni kepingan aluminium seberat 100 kilogram (kg) dengan anggaran nilai melebihi RM350,” katanya kepada Sinar Harian.

Beliau berkata, ujian air kencing ke atas kedua-dua suspek mendapati mereka positif dadah jenis metaphetamin.

“Kedua-dua suspek kini ditahan reman sehingga 25 Mei ini bagi membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan,” katanya.

Dalam perkembangan lain, dua lelaki berusia 28 dan 35 tahun ditahan kerana memiliki dadah terlarang.

Mohamad Nasir berkata, perbuatan mereka terbongkar melalui operasi khas oleh sepasukan polis dari Bahagian Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar pada 17 Mei lalu.

“Mereka ditahan jam 3 petang di sebuah rumah di Jalan Parit Semerah, dekat sini dan polis merampas dadah jenis syabu seberat 1.3 gram (g) serta heroin, 16g.

“Kedua-dua suspek dipercayai tidak bekerja dan salah seorang daripada mereka berasal dari Kluang,” katanya.

Jelas beliau, polis percaya dadah berkenaan untuk kegunaan sendiri dan sebahagiannya dijual secara kecil-kecilan.

“Dadah berkenaan dihantar ke Jabatan Kimia dan kami masih menunggu laporan penuh.
“Dua lelaki berkenaan kini ditahan reman untuk bantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: