03 Julai 2012

Del Bosque merendah diri

13 Syaaban 1433H. [MOD] -

KIEV, Ukraine - Jurulatih Sepanyol, Vicente del Bosque menyangkal spekulasi yang mendakwa beliau telah mengubah corak permainan bola sepak dunia.

Spekulasi itu tercetus selepas skuad La Roja membelasah Itali 4-0 pada final Euro 2012 di Stadium Olimpik awal pagi semalam meskipun tanpa kelibat penyerang utama.

Pemain tengah, Cesc Fabregas sekali lagi menjadi watak penting di sebalik kemenangan itu, sama seperti yang dilakukan pada perlawanan terdahulu menentang Itali dan Perancis.

Pada perlawanan itu, Sepanyol mendahului seawal minit ke-14 apabila hantaran lintang Fabregas berjaya ditanduk masuk David Silva untuk menewaskan penjaga gol Itali, Gianluigi Buffon.

Jordi Alba berjaya melepasi perangkap ofsaid untuk menyumbat masuk gol kedua pada minit ke-41.

Penyerang Chelsea, Fernando Torres yang masuk menggantikan tempat Fabregas meledakkan gol ketiga pada minit ke-84 sebelum dia membantu Juan Mata menjaringkan gol keempat pada minit ke-88.

"Terdapat banyak cara lain dalam bola sepak.

"Perkara yang paling penting adalah menjaringkan gol.

"Para pemain kami sangat pintar dan kami mempunyai sebuah pasukan yang seimbang, saya sentiasa menaruh kepercayaan kepada pemain kami.

"Kami mempunyai penyerang tetapi kami mengambil keputusan untuk menurunkan pemain yang paling sesuai dengan corak permainan kami," kata del Bosque, 61, yang menjadi jurulatih pertama memenangi gelaran pada Kejohanan Bola Sepak Eropah dan Piala Dunia.

Selepas membelasah Republik Ireland 4-0 pada peringkat kumpulan, empat gol yang diperoleh Sepanyol awal pagi semalam turut menafikan spekulasi yang menuduh pasukan itu kekurangan bakat dan bercita-cita tinggi.

"Itali adalah lawan yang sukar tetapi mereka tidak bernasib baik," kata del Bosque merujuk kepada kecederaan yang dialami Thiago Motta pada minit ke-62 yang memaksa skuad The Azzurri beraksi dengan 10 pemain.

"Sebab itu, kami sangat yakin untuk memenangi perlawanan ini. Kami hanya bermain mengikut corak permainan kami dan kami menaruh keyakinan dengan apa yang telah kami lakukan sejak beberapa tahun lalu." - Reuters

Tiada ulasan: