03 Julai 2012

Hamilton ada sebab takluk GP Britain

13 Syaaban 1433H. [MOD] -

LONDON - Pelumba McLaren, Lewis Hamilton mempunyai dorongan yang kuat untuk menakluki perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) Britain di Litar Silverstone hujung minggu ini.

Selain mahu menang di negara sendiri, Hamilton juga berhajat menjadikan kejayaan itu lebih bermakna sebelum menjadi pembawa obor Sukan Olimpik sehari selepas itu.

Sekiranya dapat dilakukannya, ia akan menjadi satu detik dan kenangan paling manis yang tidak akan dilupakan sampai bila-bila dalam kariernya.

"Saya tidak pernah terbayang untuk mendapat peluang seperti ini, berlumba dan kemudiannya berlari membawa obor Olimpik.

"Saya amat bangga jika dapat menyinar dalam kedua-dua acara penting itu. Muncul juara GP Britain dan meraikannya bersama obor Sukan Olimpik," katanya.

Juara dunia 2008 itu dijadual membawa lari obor di kampung kelahirannya di Stevenage yang terletak 50 kilometer di utara London

Bagaimanapun, setakat ini beliau belum dimaklumkan tentang laluan sebenar dan jarak larian yang bakal dilaluinya nanti.

Sehubungan itu, pelumba berusia 27 tahun ini berazam untuk memastikan GP British berakhir dengan bergaya dan memihak kepadanya terutama di depan penyokong sendiri.

Hanya kemenangan mampu mengurangkan jurang perbezaan mata dengan pelumba Ferrari, Fernando Alonso yang kini berada 23 mata di depannya untuk muncul pendahulu keseluruhan.

Agency

Tiada ulasan: