26 November 2012

MP sokong resolusi Himpunan Hijau

12 Muharram 1433H. [MOD] -


 
Sekumpulan MP hari ini hadir ke mesyuarat rakyat bersama aktivis Himpunan Hijau dan menyokong tiga resolusi yang dikemukakan - antaraya mendesak kerajaan supaya membatalkan segera projek loji nadir bumi Lynas.

Resolusi berkenaan dibacakan seorang akvitis, Zamri Zanal dalam mesyuarat yang bermula pada kira-kira jam 9.15 pagi ini.

Selain itu mereka juga menuntut pemberhentian atau penilaian semula terhadap segala projek yang didakwa memudaratkan, termasuk lombong di Bukit Koman, kabel bervoltan tinggi di Rawang, Rapid di Johor dan rampasan tanah orang asal.

Satu lagi tuntutan berkenaan menggariskan bahawa kerajaan perlu merancang pembangunan dengan mapan, dan sejajar dengan prinsip piagam bumi.

Seramai 13 MP berkenaan yang duduk bersama-sama peserta Himpunan Hijau dalam mesyuarat berkenaan – bersetuju sebulat suara dengan resolusi tersebut.

MP yang hadir termasuk Lim Kit Siang (Ipoh Timur), William Leong (Selayang), Tan Kok Wai (Cheras), Fong Poh Kuan (Batu Gajah), Dr D Jeyakumar (Sungai Siput) dan Chong Eng (Bukit Mertajam)

malaysiakini/-

Tiada ulasan: