22 November 2012

RM40j: Bukti baru diserah kepada ICAC Hong Kong

8 Muharram 1433H. [MOD] -

(Deligasi PKR ketika tiba di hadapan pejabat ICAC di Hong Kong pagi ini)

HONG KONG: Delegasi PKR ke Hong Kong hari ini menyerahkan bukti baru berhubung skandal RM40 juta yang dikaitkan dengan Datuk Seri Musa Aman kepada Suruhanjaya Bebas Mencegah Rasuah (ICAC) Hong Kong.

Bukti itu merupakan dokumen laporan dan sokongan yang mengandungi perkembangan terbaru dalam kes itu.

Ia antara lain kenyataan Datuk Seri Lajim Ukin bahawa beliau tidak pernah tahu menahu bagaimana Umno telah mendapat sumbangan derma RM40 juta, seperti alasan yang digunakan oleh pihak berkuasa Malaysia untuk menghentikan siasatan ICAC.

Kedua, kenyataan Datuk Seri Wilfred Bumburing bahawa beliau tahu wang RM40 juta itu dimasukkan ke dalam akaun peribadi seseorang (bukannya akaun Umno) yang menguatkan lagi pandangan ramai bahawa wang itu bukanlah derma kepada Umno.

Manakala ketiga adalah pendedahan bahawa anak kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz mempunyai hubungan dengan jutawan balak Michael Chia.

Hubungan itu adalah dalam bentuk sebuah kereta mewah SUV Hummer yang boleh mempengaruhi kesahihan maklumat yang diberikan oleh pihak berkuasa Malaysia kepada ICAC.

"Delegasi PKR percaya bahawa ketiga-tiga bukti baru ini mengesahkan bahawa dakwaan pihak berkuasa Malaysia bahawa wang RM40 juta itu merupakan derma kepada Umno adalah tidak benar.

"Oleh kerana ICAC terpaksa menutup penyiasatan sebelum ini kerana pihak berkuasa Malaysia memberikan gambaran yang tidak tepat, bukti-bukti baru ini diharapkan dapat membuka semula kes RM40 juta membabitkan Datuk Seri Musa Aman," katanya.

Turut serta dalam penyerahan itu  Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen, Adun Petaling Jaya Selatan Hee Loy Sian dan Adun Teja Chang Lih Kang.

Penyerahan itu dibuat selepas pertemuan dengan pemimpin Parti Demokrat di dalam Majlis Perundangan Hong Kong James To semalam.

James To adalah Naib Pengerusi, Panel Keselamatan Majlis Perundangan Hong Kong yang bertanggungjawab memantau kebebasan dan keberkesanan badan penguatkuasa undang-undang di Hong Kong, termasuklah ICAC.

Sebelum ini, Chia yang rapat dengan Musa ditahan di Hong Kong berikutan disyaki terlibat dalam penggubahan wang haram RM40 juta.

Taikun balak itu bagaimanapun didakwa memberi alasan wang berkenaan milik Musa.

Nazri pula ketika menjelaskan perkara itu di Parlimen berkata, wang RM40 juta itu bukan untuk Musa tetapi dana untuk Umno Sabah.

harakah/-

Tiada ulasan: