08 November 2012

Sampai bila nak kena tipu?

23 Zulhijjah 1433H. [MOD] -



SAYA sentiasa terbuka dengan komen dan kritikan. Samada betul atau tidak soal lain. Ada yang dipergunakan untuk halang program ANAK walaupun tidak tahu hujung pangkal. Pengalaman semasa Kembara Oren Selamatkan Felda di Perak baru2 ini adalah contoh jelas. 
 
Sukarelawan ANAK bertanya secara baik kenapa halang konvoi kami, ' kami ikut2 je', jawab bebudak bawah umur(sekitar 16-20 tahun) di Pondok Kawalan Felda Lawin Selatan.

Bila kami berhujah pula dengan anggota Rela, mereka jawab, kami ikut arahan pengurus Felda. Talipon Pengurus berpuluh kali tak dapat. Akhirnya Rela pun tidak mahu ambil tanggungjawab. Bila siasat, rupa2nya beberapa kerat pemimpin Umno yang hasut. 

Di Felda Lasah, penduduk yg dipaksa demo halang konvoi ANAK, dapat menyaksikan sendiri gelagat pemimpin dan penyokong tegar UMNO yang hilang pertimbangan. Kami cool sahaja. Meskipun saya direntap dari dalam kereta dan ditolak dengan begitu kasar, saya tetap tenang. Sebiji batu yang mengenai saya pun, saya hanya istighfar....

Terlalu kecil ujian jika dibandingkan orang lain. Saya pernah dikepong, ditahan dan dilokap kerana memperjuangkan hak rakyat. Berani kerana benar, takut kerana salah!

Sekadar melontar persoalan, kenapa saham FGVH merudum tinggal RM4.65 seunit; peneroka tidak demo depan pejabat FGVH?
Peneroka dapat 800 unit saham dan kena bayar pinjaman pada Bank, tidak demo depan Isa Samad dan Ahmad Maslan?
23,000 kakitangan Felda meminjam kpd bank untuk saham FGVH melalui borang pink form dan menanggung rugi ketika ini; tidak berhajat ke buat tunjuk perasaan depan Faizoull Ahmad, Pengarah Besar Felda?
Isa Samad dan Sabri Ahmad dapat 180,000 unit saham kenapa tak demo?

Harga Sawit tinggal RM350 setan tidak berhajat nak buat demo?
Harga getah tak sampai RM4 sekg tidak teringin nak tunjuk perasaan?

Saya sedar dan maklum waktu ini betapa gelisahnya warga Felda dengan kejatuhan harga komoditi dan saham FGVH. Saya terima begitu banyak panggilan talipon, sms dan keluhan dalam emel saya mengenainya. Paling baru,
saya dihubungi staf2 Felda mengenai pinjaman saham FGVH. Jumlahnya terlalu besar dan mereka sengsara nak bayar balik pinjaman.

Semua terpedaya dengan jaminan pemimpin UMNO. Penyenaraian FGVH adalah transformasi global yang menguntungkan, kononnya. Kita kena sokong. Durian runtuh, bodoh tak ikut. Tak kan pemimpin nak tipu kita.

Peliknya, saham jatuh, harga komoditi jatuh; masih jadi pak turut?
Maka, bersenang lenang dan berdondang sayang Najib, Ahmad Maslan, Isa Samad dan kuncu2nya...

Sampai bila nak kena tipu?
 
selatan online/-

Tiada ulasan: