13 April 2013

30 minit berdoa dalam hujan

2 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -




Malam tadi hujan rahmat turun! Bumi Kelantan sudah dua bulan tak dimandikan air hujan. Rumput rampai, tumbuh-tumbuhan kembali segar. Ungas dan haiwan senyum lebar. Warga Kelantan sujud syukur.

Ketika hujan turun puluhan ribu rakyat Kelantan sedang mengaminkan doa di lapangan terbuka Padang Perdana, Kota Bharu sempena program Kelantanku Hijau (Kekal). Khalayak memenuhi setiap ruang kosong. 

Muslimin dan muslimat datang dari seluruh pelusuk negeri Kelantan dengan tujuan yang satu; bermunajat kepada Allah SWT, memohon langsung kepadaNya, agar Kelantan kekal dalam pemerintahan ulama (PAS) dan ubah Putrajaya menjadi pusat pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat mulai 5 Mei 2013 ini.

Solat sunat hajat seusai solat Insya itu diimamkan mantan Adun Demik, Ustaz Mohamad Mustafa. Seperti sering dilakukan, doanya panjang hampir setengah jam, dalam bahasa Arab dan Melayu antaranya 

“Ya Allah, kami berdoa kepadaMu dengan doa-doa yang pernah nabi kami, Nabi Muhamad saw dan Nabi-Nabi dan Rasul terdahulu memohon kepadaMu disaat-saat baginda dalam kondisi dan posisi diancam musuh. 

"Gagalkan segala tipudaya jahat musuh-musuh kami sebagaimana Engkau gagalkan perbuatan khianat mereka kepada Nabi-Nabi dan Rasul, seterusnya berilah kemenangan kepada kami”

Tiada seorang pun berganjak, biarpun hujan semakin lebat di akhir doa. Situasi malam tadi adalah difinasi daripada sebuah kekutan luar biasa yang pernah ditunjukkan rakyat Kelantan untuk tetap bersama kepimpinan ulama dalam mengurustadbir negeri bergelar Serambi Mekah dan seterusnya mara ke putrajaya.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: