28 Mei 2009

Respon terhadap " Mogok Lapar" yang telah dilancarkan oleh Tahanan Palestin oleh Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi

Dipetik dari www.qaradawi.net :

Sebagai respon terhadap " Mogok Lapar" yang telah dilancarkan oleh Tahanan Palestin dalam Penjara Israel pada 15 Ogos 2004 maka Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi telah menyeru :

" Mereka adalah pejuang keadilan! Mogok (lapar) adalah hak mereka yang telah diiktiraf yang bertujuan untuk membongkar segala bentuk kezaliman dan kejahatan yang dilakukan ke atas mereka ! Oleh itu menjadi kewajipan ke atas setiap orang Islam untuk memberikan sokongan padu kepada mereka mengikut kemampuan masing-masing samada secara sokongan aman, demontrasi atau sokongan moral termasuklah secara mogok lapar ! atau menghantar telegram dan mengeluarkan kenyataan rasmi untuk merasakan dan menzahirkan bahawa kita adalah senantiasa bersama-sama dengan mereka ! …”

5 ulasan:

f.zaki berkata...

Jawab jgn xjwah harus sana sini

Tanpa Nama berkata...

salam,

kekeliruan mengenai mogok lapar ini mencetuskan polemik pada masyarakat. saya sendiri, tertanye2 tntg kebenaran mengenai perbuatan mogok lapar. jelas dlm surat khabar bhw ulama telah melarang. ada juga yg mengaitkan dgn sejarah mahatma gandhi. dan kalu ianya haram, tidak silap saya ia pnah dipraktikkan di beberapa negara islam bkn?-sbg contoh di palestin. sila jelaskn.

time kasih =)

Tanpa Nama berkata...

Drs, jangan seperti melagakan Dr Yusuf dengan ulama PAS yang tidak bersetuju dengan mogok lapar. Biarkan sahaja pekikan ulama BN. Jangan terlalu bimbang dengan kritikan sampai kita mencari-cari hujah, tetapi tidak tepat...

Tak sama situasi di Perak dengan Guantanamo.

Tanpa Nama berkata...

mufti pro-umno kata mogok lapar haram...ok...apa plak hukumnya orang yg dtangkap tanpa bicara?

ismail,bp

ubatkuat berkata...

SALAM BUAT MUSLIMIN DAN MUSLIMAT
saya nak jawab tanpa tunggu jawapan mufti atau bijak pandai,,tangkap orang tanpa bicara adalah zalim,,kuku besi,,menindas orang yang lemah dan bermacam lagi cemuhan terhadap perlaksanaan itu,,isu ini juga saya nak buka pada sesiapa yng pandai jawap,,,sila tunjuk bukti dalam Al Quran dan Sunnah menyuruh sang penguasa islam menangkap tanpa membicarakan orang yang di tuduh bersalah dan dinafikan pembelaan tanpa diheret dulu ke muka pengadilan???
WASSALAM