28 Mei 2009

2 pemimpin PKR akui jumpa Aminah tapi nafi tawar ganjaran

BUKIT MERTAJAM: Dua pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) menafikan mereka telah menawarkan ganjaran dalam bentuk ganti rugi kepada calon Bebas, Aminah Abdullah jika sanggup tidak bertanding dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti.

Kedua-dua pemimpin berkenaan, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Cheah Ka Peng, 43, dan Pegawai Khas kepada Exco PKR Pulau Pinang, Peter Lim Eng Nam, 32, mengaku mereka adalah dua individu yang terdapat dalam rakaman suara yang didedahkan oleh Aminah semalam.

"Kami tidak menawarkan apa-apa kepadanya... hanya berbincang perkara-perkara biasa," kata Cheah pada sidang media khas bagi menjelaskan mengenai isu tersebut di sini hari ini.

Selain itu mereka juga menafikan dakwaan Aminah bahawa kedua-dua mereka datang menemuinya.

Sebaliknya mereka menjelaskan pertemuan pada 13 Mei itu telah diatur oleh Aminah sendiri.

"Kak Minah (Aminah) sebelum ini selalu jemput saya datang ke rumahnya... jadi pada 12 Mei saya hubungi beliau untuk aturkan makan tengah hari keesokkan harinya dan Kak Minah minta saya ajak (Cheah) Ka Peng bersama.

"Kemudian pada pagi 13 Mei, Kak Minah hubungi saya semula untuk pastikan mengenai temu janji pada tengah hari itu.

"Beliau kata akan masak untuk kami, saya tak jangka kawan baik seperti kami telah digunakan dan dipermainkan oleh beliau.

"Beliau bukan hanya sediakan makanan, tapi juga sediakan perakam suara untuk kami... saya sangat sedih dan kecewa," kata Peter dalam sidang media tersebut.

Peter adalah Timbalan Ketua PKR Bahagian Batu kawan yang juga Pembantu Khas kepada Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Law Choo Kiang.

Beliau juga pernah bertanding di DUN Batu Maung pada pilihan raya umum 2004.

Semalam Aminah mendedahkan bukti berbentuk rakaman audio perbualan antara beliau bersama dua wakil PKR yang cuba menawarkan ganjaran kepadanya termasuk wang sebanyak RM80,000 dan jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang.

Bagaimanapun mereka enggan mengulas apabila ditanya mengenai kandungan rakaman tersebut yang menyentuh mengenai tawaran-tawaran tawaran tersebut.

"Itu (tawaran) apa yang awak fikir, apa yang awak tafsirkan.

"Mengapa anda tidak tanya beliau sendiri memandangkan beliau yang bangkitkan mengenai perkara ini," kata Cheah yang juga seorang peguam.

Katanya lagi perkara tersebut diserahkan kepada peguam untuk tindakan lanjut.

"Kami sudah berbincang dengan peguam, dan mereka akn selesaikan perkara ini," kata Chah.

Dalam sidang media itu juga Cheah menegaskan bahawa kehadiran beliau bersama Peter bukan mewakili PKR, sebaliknya atas kapasiti sebagai kenalan lama.

"Kami hadir dengan kehendak sendiri, bukan atas dorongan sesiapa dari parti," katanya.

Menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai pertemuan tersebut, Cheah berkata Aminah menunjukkan hasrat untuk kembali menyertai PKR.

"Beliau juga nyatakan mungkin tidak akan teruskan untuk bertanding sebagai calon, dia tanya sama ada perlu atau tidak untuk teruskan.

"Dia jemput kita untuk beri pandangan, kita kongsi pandangan kita sahaja...kami bercerita sebagai kawan dalam keadaan bergurau," katanya yang mengakui mengenali Aminah dan keluarga sejak tahun 1999.

Ditanya sama ada beliau akan terus menjalinkan persahabatan bersama Aminah dan keluarganya selepas isu ini dibangkitkan, beliau berkata "Kami masih kawan, tapi perasaan saya kini bercampur."Mstar.

7 ulasan:

anonymous berkata...

Tak perlu banyak bicara, kita tunggu keputusan siasatan sahaja,

Ahmad Pazil Md Isa berkata...

teringat kes mubahalah PAS-UMNO, UMNO siap tawarkan jawatan MB la, EXCO la kepada PAS, SPRM tak nak siasat juga ker?

Tanpa Nama berkata...

Mung gi wat mende......

Tanpa Nama berkata...

Inilah kealpaan both of you...jika di fikirkan logik nye ...bila dia ajak lunch pun.. patut kita dah tahu 'game' yang dia nak mainkan..dalm politik berbagqai kemungkinan negatif dan positif kena timbang la bro...

Tanpa Nama berkata...

dah tua bangka daaah.... ingat-ingatlah kubur.. kerana wang tak sampai sejuta pun, takkan nak makan kawan... bukan islam pulak tuu. macam mana nak tunjukkan keAGUNGan islam kpd bukan islam kalau wat kerja macam ni...

KudaPerang berkata...

Kak minah bukanlah bukan seorang pejuang penegak integriti, kerana dia sendiri yang melakukan provokasi supaya topik berkaitan dalam percakapan mereka dalam pertemuan itu diperkatakan dengan tujuan untuk dirakam demi matlamatnya..
Persis perancangan Yahudi! Nampak disitu dia seorang yang licik, tetapi tidak bijak.

Tanpa Nama berkata...

padang muker mung.sapa suruh gi juper minah tu... wak mender jupe dier.Kenapa takut sgt ke minah tu...sapa sanggup ada proses tawar menawar. Aku tak paham btol.....