01 Disember 2011

Demonstrasi Harus Diadakan Di Tengah Masyarakat, Bukan di Stadium

5 Muharram 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM 1 DEC : Dari segi matlamat dan semangat, sebuah demonstrasi menuntut hak atau kepentingan tidak sesuai dilakukan dalam kawasan tertutup seperti stadium, menurut sebuah badan bukan kerajaan yang sering menolong menganjurkan protes bagi golongan bawahan.

Pusat Komunikasi (Komas) berkata tujuan demonstrasi jalanan adalah untuk menarik perhatian pihak pemerintah dan masyarakat awam terhadap rintihan dan masalah yang dihadapi kumpulan yang menganjurkan tindakan tersebut.

Ini supaya golongan tersebut dapat mendesak pemerintah agar mengambil serius tuntutan mereka sekaligus mencari jalan bagaimana tuntutan-tuntutan tersebut dapat dipenuhi.

"Demonstrasi diadakan bertujuan menyuarakan hasrat dan suara hati rakyat untuk menaikkan sesuatu isu disamping mendapatkan sokongan menyelesaikan isu tersebut," beritahu Pengarah Pusat KOMAS Tan Jo Hann apabila dihubungi TVSelangor.

Sejak ditubuhkan pada 1993, Pusat KOMAS telah menolong banyak kumpulan golongan yang berpendapatan rendah seperti peneroka bandar, pekerja kilang dan penjaja gerai untuk menuntut hak mereka daripada kerajaan.

Antara demonstrasi yang Tan sendiri telah terlibat adalah protes oleh penduduk Kampung Chupadak di Sentul, Kuala Lumpur, terhadap pihak berkuasa tempatan dan sebuah lagi di Rumah Panjang Jinjang Utama, Kepong.

Tan menjelaskan pendirian organisasi itu dalam tentangannya terhadap Undang-Undang Perhimpunan Awam 2011 yang baru diluluskan di Parliman.

Undang-undang itu telah dikecam kuat oleh aktivis masyarakat sivil yang mendakwa ia lebih menyekat kebebasan untuk berhimpun dan bersuara.

Antara peruntukan akta tersebut adalah kuasa bagi pihak polis menentukan tempat dan masa sebuah perhimpunan atau demonstrasi. Sekatan juga diadakan ke-atas lokasi dimana sebuah perhimpunan boleh diadakan.

Penganjur yang melanggar syarat-syarat ini boleh didenda sehingga RM20,000.

"Undang-undang ini memberi kuasa sepenuhnya kepada pihak polis untuk menentukan segalanya walhal sepatutnya pihak berkuasa hanya perlu mengawal keadaan perhimpunan agar segalanya berlaku dengan aman.

"Namun jika dilihat daripada sepanjang 20 tahun pihak kami mengadakan pelbagai demonstrasi, belum sekalipun kami berdepan situasi di mana keganasan berlaku atau bermula dari pihak yang melakukan demonstrasi," jelas Tan.

Sementara itu, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) turut mengecam kerjaan pusat kerana tidak menghiraukan pandangan yang diketengahkan pelbagai pihak berhubung implikasi negatif undang-undang ini.

Presiden ABIM Amidi Abd Manan berkata, pihaknya amat menyesali sikap tertutup kerajaan yang enggan membicarakan penggubalan rang undang-undang ini secara terbuka dan meluas sambil membabitkan konsultasi awam dan suara masyarakat sivil di negara ini.

"ABIM memandang keengganan tersebut bertentangan sama sekali dengan komitmen keterbukaan yang menjadi intipati agenda perubahan yang dilaungkan oleh pihak kerajaan di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Razak.

tv news/-

Tiada ulasan: