05 Januari 2012

Ibu tak sempat lihat anak kahwin

11 Safar 1433H. [MOD] -

ALOR SETAR - Hasrat seorang ibu untuk melihat anak lelakinya berkahwin minggu depan tidak kesampaian apabila dia rentung bersama anak perempuannya dalam kebakaran di rumah mereka di Jalan Merah, Kampung Berjaya, kira-kira jam 2 pagi, semalam.

Chow Choo Mei, 60, dan anak keduanya, Lim Yee Joo, 26, ditemui rentung di tingkat atas rumah dua tingkat, manakala suami Choo Mei, Lim Eng Geap, 60, berjaya menyelamatkan diri.

Eng Geap, yang mengalami masalah pendengaran dan rabun, masuk ke dalam tandas di tingkat bawah rumah dan menye­lam di dalam kolah.

Kejadian membabitkan empat rumah.

Anak bongsu, Eng Geap, Lim Ann Kean, 24, berkata, kejadian itu diketahui setelah menerima panggilan dari abangnya, Lim Ann Keong, 27, dan dia segera pulang dari Ipoh, Perak, dengan menyewa teksi.

Menurutnya, ibunya bekerja di sebuah kilang sebagai tukang jahit, manakala Yee Joo menjadi jurujual di sebuah pusat membeli-belah.

“Saya ada menghubungi ibu bulan lalu untuk bertanyakan khabar,” katanya.

Jiran Eng Geap, Ooi Kim Bok, 64, berkata, sewaktu kejadian, dia bersama isteri Chi Kim Lian, 60, dan anak lelakinya, Ooi Chee Kong, 28, sedang tidur di dalam bilik di tingkat atas rumah mereka.

Menurutnya, apabila terdengar bunyi seolah-olah percikan api, dia segera me­ngejutkan isteri dan anaknya yang tidur di bilik berasingan untuk menyelamatkan diri.

“Saya turut mengalami kecederaan di kedua-dua belah tangan dan kepala akibat terjun dari tingkat atas,” katanya.

Chee Kong mengalami keretakan di kaki kanan dan cedera di tangan, manakala ibunya, Kim Lian, mengalami keretakan di kedua-dua belah kaki akibat terjun dari tingkat atas.

Ahli Dewan Undangan Negeri Bakar Bata, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah dan Pembantu Khas Kawasan Ahli Parlimen Alor Setar, Loh Gim Hooi, turut ke tempat kejadian, melawat mangsa di HSB dan memberikan sumbangan.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Tun Razak, Mahmad Fauzi Abdullah berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 2.03 pagi semalam.

Menurutnya, dua jentera bomba dan sebuah lori tangki dengan kekuatan anggota 15 orang tiba di tempat kejadian tujuh minit setelah menerima panggilan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: