05 Januari 2012

Orang ramai perlu waspada

11 Safar 1433H. [MOD] -

BANDAR PENAWAR - Pengunjung dan pelancong diingatkan supaya berhati-hati apabila berkelah serta berekreasi di kawasan pantai Tanjung Balau dan Desaru ekoran keadaan ombak yang mencecah ketinggian sehingga tiga meter.

Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (Kejora), Azizan Md Rais berkata, dia meminta agar pengunjung dan pelancong mengutamakan keselamatan kerana keadaan laut yang tidak menentu boleh mengakibatkan kehilangan nyawa.

“Selain itu, kita juga mahu mengingatkan ibu bapa dan penjaga agar sentiasa memantau anak mereka sepanjang musim tengkujuh ini.

“Pengunjung juga diharap dapat mematuhi papan tanda peringatan yang dipasang di kawasan pantai bagi mengelak kejadian tidak diingini ber-laku,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Menurutnya, pihak berkuasa tempatan (PBT) juga telah mengambil langkah sepatutnya dengan meletakkan tanda amaran larangan mandi di kawasan pantai sebagai peringatan kepada pengunjung.

“Selain menghidupkan siren sebagai tanda amaran, bendera merah juga turut diletakkan di kawasan berbahaya dan berbatu sebagai tanda peringatan buat pengunjung pantai.

“Justeru itu, menjadi tanggungjawab orang ramai untuk memastikan aspek keselamatan diri dan keluarga serta jika boleh, elakkan daripada mandi di kawasan pantai ketika keadaan berbahaya,” katanya.

Azizan berkata, dia juga mohon kerjasama pengunjung dan pelancong untuk lebih berwaspada ketika berada di kawasan pantai bagi mengelakkan saat gembira bersama keluarga menjadi sebaliknya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: