11 Safar 1433H. [MOD] -
SHAH ALAM, 5 Jan: Kerajaan Negeri Selangor akan mewujudkan talian bebas tol atau Hotline untuk membolehkan rakyat membuat sebarang aduan mengenai perkhidmatan pihak berkuasa tempatan (PBT) terutama melibatkan pengurusan kutipan sampah dan pembersihan.
Talian ini akan dikendalikan oleh Pusat Aduan Pengurusan Sisa Pepejal Selangor di bawah kelolaan Setiausaha Kerajaan Negeri dan dijangka beroperasi tidak lama lagi.
Demikian kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim (gambar) dalam satu kenyataan medianya.
Sebelum ini, para ketua penerangan parti dalam Pakatan Rakyat Selangor mendakwa Umno terlibat dalam membuat sabotaj ini.
Namun ada juga pihak yang mendakwa, sabotaj ini dibuat oleh kontraktor yang terlibat dalam pengurusan sampah sebelum ini apabila kerajaan negeri mahu membuat tender semula bagi memastikan ketelusan dan kecekapan dalam pengkhidmatan ini.
Ia berlaku apabila kerajaan negeri menamatkan kontrak Alam Flora dari menjadi kontraktor utama pengurusan sisa pepejal di negeri ini.
Baru-baru ini, sekurang-kurangnya tiga laporan polis dibuat tentang sabotaj perkhidmatan kutipan sampah ini
Menurut Tan Sri Khalid, aduan-aduan yang dibuat oleh rakyat akan direkodkan dan setiap PBT perlu bertindak terhadap aduan-aduan ini selewat-lewatnya dalam tempoh 48 jam bermula dari masa aduan itu diterima oleh PBT yang terlibat.
"Menerusi pusat aduan ini, kita akan dapat mengetahui peratusan aduan mengenai sampah yang diterima, jumlah aduan yang berjaya diselesaikan serta tempoh masa yang diambil oleh PBT untuk menyelesaikan aduan-aduan tersebut," katanya.
Maklumat ini, katanya, akan digunakan oleh PBT untuk membaiki dan meningkatkan perkhidmatan kepada rakyat terutama yang melibatkan pengurusan sisa pepejal.
Kerajaan Negeri juga, kata beliau lagi, mempunyai alasan yang mencukupi untuk mempercayai bahawa wujud elemen khianat dalam isu pengutipan sampah.
"Kami menyeru rakyat menggunakan sepenuhnya perkhidmatan ini bila ianya beroperasi kelak dalam melaporkan usaha-usaha pihak yang tidak bertanggungjawab ini," jelas beliau.
"Kami juga akan mencadangkan kepada PBT untuk memberi imbuhan kepada pemberi maklumat sehingga tertangkapnya pihak-pihak tidak bertanggungjawab ini," tegas beliau.
Harakah Daily
SHAH ALAM, 5 Jan: Kerajaan Negeri Selangor akan mewujudkan talian bebas tol atau Hotline untuk membolehkan rakyat membuat sebarang aduan mengenai perkhidmatan pihak berkuasa tempatan (PBT) terutama melibatkan pengurusan kutipan sampah dan pembersihan.
Talian ini akan dikendalikan oleh Pusat Aduan Pengurusan Sisa Pepejal Selangor di bawah kelolaan Setiausaha Kerajaan Negeri dan dijangka beroperasi tidak lama lagi.
Demikian kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim (gambar) dalam satu kenyataan medianya.
Sebelum ini, para ketua penerangan parti dalam Pakatan Rakyat Selangor mendakwa Umno terlibat dalam membuat sabotaj ini.
Namun ada juga pihak yang mendakwa, sabotaj ini dibuat oleh kontraktor yang terlibat dalam pengurusan sampah sebelum ini apabila kerajaan negeri mahu membuat tender semula bagi memastikan ketelusan dan kecekapan dalam pengkhidmatan ini.
Ia berlaku apabila kerajaan negeri menamatkan kontrak Alam Flora dari menjadi kontraktor utama pengurusan sisa pepejal di negeri ini.
Baru-baru ini, sekurang-kurangnya tiga laporan polis dibuat tentang sabotaj perkhidmatan kutipan sampah ini
Menurut Tan Sri Khalid, aduan-aduan yang dibuat oleh rakyat akan direkodkan dan setiap PBT perlu bertindak terhadap aduan-aduan ini selewat-lewatnya dalam tempoh 48 jam bermula dari masa aduan itu diterima oleh PBT yang terlibat.
"Menerusi pusat aduan ini, kita akan dapat mengetahui peratusan aduan mengenai sampah yang diterima, jumlah aduan yang berjaya diselesaikan serta tempoh masa yang diambil oleh PBT untuk menyelesaikan aduan-aduan tersebut," katanya.
Maklumat ini, katanya, akan digunakan oleh PBT untuk membaiki dan meningkatkan perkhidmatan kepada rakyat terutama yang melibatkan pengurusan sisa pepejal.
Kerajaan Negeri juga, kata beliau lagi, mempunyai alasan yang mencukupi untuk mempercayai bahawa wujud elemen khianat dalam isu pengutipan sampah.
"Kami menyeru rakyat menggunakan sepenuhnya perkhidmatan ini bila ianya beroperasi kelak dalam melaporkan usaha-usaha pihak yang tidak bertanggungjawab ini," jelas beliau.
"Kami juga akan mencadangkan kepada PBT untuk memberi imbuhan kepada pemberi maklumat sehingga tertangkapnya pihak-pihak tidak bertanggungjawab ini," tegas beliau.
Harakah Daily
Tiada ulasan:
Catat Ulasan