05 Januari 2012

Bapa rantai dua anak didakwa

11 Safar 1433H. [MOD] -

BUTTERWORTH - Seorang bapa mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret, di sini semalam atas pertuduhan merantai kaki dua anaknya dan mengurung mereka dalam bilik air rumah kedai di Taman Mawar, Jalan Raja Uda di sini Khamis lalu.

Tertuduh, Tan Hooi Keong, 43, didakwa atas dua pertuduhan mendedahkan anaknya berusia enam dan dua tahun kepada kecederaan fizikal dan emosi dengan merantai dan mengurung mereka ketika keluar bekerja.

Bagi pertuduhan, tertuduh didapati telah mendedahkannya dua anaknya kepada kecederaan fizikal serta emosi dengan merantai kaki mereka menggunakan rantai besi dan mengurungnya di bilik air rumahnya itu antara jam 3 petang hingga 8 malam, 28 Disember lalu.

Hooi Keong didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 dan boleh dihukum denda maksimum RM20,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Tertuduh yang memakai kemeja T berwarna merah kelihatan tenang selepas pertuduhan dibacakan dan mengaku tidak bersalah serta memohon untuk dibicarakan.

Majistret Mohd Zamir Suhaimee menetapkan ikat jamin sebanyak RM9,000 dengan seorang penjamin sementara menantikan tarikh sebutan semula kes berkenaan pada 3 Februari depan.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Masnuraznim Abdul Malik, manakala tertuduh tidak diwakili peguam dan sepanjang prosiding berlangsung tiada ahli keluarganya didapati hadir ke mahkamah.

Khamis lalu, Hooi Keong ditahan polis sebaik sampai di rumahnya selepas pulang dari kerja kerana didapati merantai dua anaknya serta membiarkan mereka kelaparan.

Kejadian itu disedari oleh seorang jiran yang mendengar tangisan dua beradik itu yang meminta dilepaskan kerana kelaparan selepas seharian dirantai bapa mereka di dalam rumah berkenaan sebelum bertindak melaporkannya kepada pihak polis kemudiannya.

Dua beradik itu kemudiannya berjaya diselamatkan oleh sepasukan pegawai polis dan kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Seberang Perai Utara sebelum dihantar mendapatkan rawatan di Hospital Seberang Jaya (HSJ).

Kelmarin, Mahkamah Majistret di sini menyerahkan hak penjagaan sementara dua beradik itu kepada bapa saudara mereka, Munawar Tan Abdullah, 48, selepas menerima permohonan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebaik keduanya dikeluarkan dari HSJ.

Sinar Harian

Tiada ulasan: