19 Januari 2012

Pakistan tolak lawatan Duta AS

25 Safar 1433H. [MOD] -

Hubungan Islamabad, Washington terus tegang sejak serangan NATO

ISLAMABAD: Pakistan menolak permohonan duta khas Amerika, Marc Grossman untuk melawat negara itu, kata seorang pegawai kanan semalam meningkatkan lagi ketegangan antara dua sekutu yang tidak sebulu.

Beliau tidak menjelaskan alasannya.

“Duta Grossman memohon untuk melawat Pakistan tetapi kami sampaikan kepadanya bahawa ia mustahil buat masa ini,” kata pegawai kanan kerajaan yang enggan namanya disiarkan memberitahu Reuters.

Hubungan antara Islamabad dan Washington berada tahap paling buruk sejak beberapa tahun, ditambah dengan serangan udara NATO yang membunuh 24 tentera Pakistan pada 26 November.

Kerjasama Pakistan disifatkan penting kerana sejarah panjang yang berkaitan dengan kumpulan militan, usaha untuk memujuk Taliban menyertai rundingan.

Grossman, yang juga Wakil Khas Amerika ke Afghanistan dan Pakistan, dijangka melawat Afghanistan dan Qatar minggu ini, kata Setiausaha Negara Amerika, Hillary Clinton minggu lalu.

Sementara itu peguam Perdana Menteri Pakistan, Yousuf Raza Gilani, Aitzaz Ahsan berkata, pemimpin itu tidak bersalah menghina mahkamah tetapi perlu tunduk kepada tekanan politik semasa selain meminta Switzerland membuka kes rasuah terhadap presiden.

Ulasan beliau adalah petanda paling jelas bahawa Gilani mungkin terpaksa berundur bagi mengelak konfrontasi dengan badan kehakiman di mana beliau diarahkan hadir ke Mahkamah Tinggi Pakistan pada Khamis.

Mahkamah Tinggi mengeluarkan notis menghina mahkamah terhadap Gilani, berasa berang dengan keengganan kerajaan menulis surat kepada kerajaan Swiss meminta mereka membuka semula kes rasuah terhadap Presiden Asif Ali Zardari sejak pengampunan berakhir pada 2009.

“Asif Ali Zardari mempunyai imuniti penuh sebagai presiden,” kata Ahsan memberitahu wartawan.

“Tiada masalah menulis surat kepada pihak berkuasa Swiss. Beliau menikmati imuniti di Pakistan dan luar negara selagi menjadi presiden,” tambahnya.

Keputusan Gilani melantik Ahsan sebagai peguam dilihat isyarat perdamaian dengan institusi kehakiman, yang menjadi punca pertelingkahan dengan kerajaan yang dipercayai dipaksa mempercepatkan pilihan raya tahun ini.

Ahsan adalah pemimpin kanan dalam parti Zardari, Parti Rakyat Pakistan (PPP) dan peguam terkemuka yang dihormati badan kehakiman kerana peranannya memaksa kerajaan mengembalikan kebebasan hakim pada Mac 2009. – AFP/Reuters

Tiada ulasan: