01 Mac 2012

10 minit bertarung dengan belida

8 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KAMPUNG LAK LOK DALAM - Jangan pandang remeh kepada Sungai Besut yang mengalir lesu dari hutan belantara Keruak, Hulu Besut ke muara Kuala Besut kerana di dasarnya dihuni banyak ikan bersaiz besar.

Walaupun ramai tidak yakin sungai yang airnya tidak sejernih mana dan lesu pada musim kemarau itu, mempunyai ikan besar, namun seorang pemancing Hussin Ismail, 37, telah membuktikan di sungai itu terdapat spesies ikan besar.

Bagi Hussin, dia yakin itu dihuni pelbagai spesies ikan air tawar bersaiz besar, termasuk kelah.

Buktinya semalam, dia mencatat sejarah setelah lebih lima tahun memancing di sungai tersebut apabila berjaya menjinakkan seekor ikan belida seberat hampir 20 kilogram.

Menurutnya, dia berjaya menaikkan ikan itu kira-kira jam 8 pagi di sungai Kampung Amer dekat Alor Lintang.

“Saya tidak sangka pancing yang diletakkan umpan seekor ikan sepat disambar belida sepanjang satu meter itu,” katanya yang bekerja di sebuah syarikat menyedut pasir di Kampung Amer.

Hussin berkata, dia menggunakan sepenuh tenaga dan pengalamannya bertarung dengan ikan itu selama kira-kira 10 minit sebelum ia mengalah dan berjaya dinaikkan.

Dia tidak menjual ikan itu sebaliknya memanggil sepupunya, Mohd Asri Mat Hassan, 37, datang mengambil ikan tersebut di tempat dia memancing dan membawa pulang ke rumah di Kampung Lak Lok Dalam dekat Jertih.

“Ikan tersebut akan dibahagikan kepada saudara mara kerana saya tidak pernah melihat ikan belida sebesar itu begitu juga dengan ahli keluarga saya dan jiran,” katanya.

Hussin mengakui Sungai Besut mempunyai pelbagai spesies ikan bersaiz besar namun sukar untuk menyambar umpan dan semalam adalah rezekinya memperoleh ikan sebesar itu.

Sinar Harian

1 ulasan:

PCL berkata...

Selalu nampak ikan belida hitam je yg besar saiznya, warna putih silver ni jarang sangat..