01 Mac 2012

Makanan Bergoreng Beri Risiko Lebih Tinggi Wanita Berusia Kena Strok

8 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

WASHINGTON: Wanita berusia yang makan sejumlah besar kandungan lemak dalam makanan berlemak dan makanan dipanggang menghadapi risiko lebih tingi menghadapi strok berbanding wanita yang mengamalkan diet dengan makanan kandungan lemak rendah, menurut kajian di Amerika Syarikat (AS) pada Khamis.

Bagaimanapun, penggunaan aspirin boleh mengurangkan risiko-risiko itu, kata penyelidik dari Universiti North Carolina yang melakukan penemuan tersebut yang diterbitkan dalam laporan Tahunan Neurologi.

Data itu berdasarkan kajian terbesar yang dilakukan terhadap wanita menopous dan tabiat makan mereka, melibatkan seramai 87,025 wanita berusia antara 50 sehingga 79 tahun yang mempunyai kesihatan baik ketika melakukan kajian tersebut.

Wanita yang dilaporkan mengamalkan diet dengan makanan kandungan trans-asid lemak yang tinggi atau bersamaan dengan 6.1 gram sehari menunjukkan risiko 39 peratus lebih tinggi menghadapi strok berbanding wanita yang makan 2.2 gram kandungan itu sehari.

Para penyelidik tidak menjumpai mana-mana kaitan antara risiko strok dan berapa jumlah kandungan lemak yang dimakan oleh wanita atau tahap diet kolestrol mereka.

Bagaimanapun, aspirin menunjukkan kandungan itu menggurangkan pengambilan lemak dan risiko penyakit strok yang memberi kesan kepada hampir 800,000 orang di AS, punca keempat keempat di negara itu. - AFP

Tiada ulasan: