01 Mac 2012

Peniaga pindah jika loji Lynas mula operasi

8 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Walaupun loji memproses nadir bumi - The Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) - di Gebeng Kuantan, masih dalam pembinaan dan operasinya belum bermula, bantahan keras rakyat umum di sekitar Kuantan terhadap projek itu makin kuat.

Kebanyakan peniaga yang ditemui Malaysiakini - sebelum Himpunan Hijau 2.0 berlangsung - mengakui dan mengetahui loji berkenaan melalui laporan media atau perbualan dengan rakan-rakan mengenai projek bernilai RM700 juta itu.

Rata-rata yang ditemubual di bandar Kuantan - yang terletak 35 kilometer dari tapak loji tersebut - tidak menolak kemungkinan untuk berpindah sekiranya loji itu mula beroperasi atau jika terdedah dengan bahan radioaktif.

Mereka memutus demikian ekoran bimbang dengan tahap keselamatan dan bakal berdepan risiko jangka masa panjang jika kebocoran sisa radioaktif berlaku sekaligus mempersoalkan mengapa loji berkenaan tidak di negara asalnya - Australia.

Memutuskan akan berpindah ke kawasan yang lebih selamat jika terdedah dengan kesan radioaktif, seorang penjaja kecil-kecilan Baharudin Salleh, 45, mengakui hal demikian akan menjejaskan mata pencariannya.

"Kemungkinan kalau terdedah, ia merbahaya kepada orang ramai. Menjejaskan perniagaan (kami)... Kalau terdedah radioaktif, apa akan jadi kepada (rakyat) Malaysia," kata Baharudin Salleh - yang menjual jeruk buah-buahan dan air kelapa - di Dataran Kuantan.

"Kita tidak mahu benda itu, jangan berlaku seperti di negara luar," katanya sambil memberi contoh kebocoran radioaktif yang berlaku di Fukushima, Jepun akibat tsunami tahun lalu.

Turut menyertai temubual itu dua lagi penjaja kecil yang berdekatan - Suzunis Sukhilee, 31. dan Rohmah Deraman, 45. Suzunis menjual makanan seperti burger, manakala Rohmah menjual pelbagai aneka asam.

Suzunis turut berkongsi kebimbangan Baharudin apabila turut mempersoalkan tahap keselamatan diri dan keluarganya jika terdedah dengan bahan radioaktif.

"Mengapa nak membahayakan rakyat Malaysia. Kalau tahu bahan itu bahaya, tak fikirkah sebelum ini," katanya yang menetap di Kuantan sejak 11 tahun lalu.

Baharudin - yang menetap di Kuantan sejak lahir - dan Suzunis turut berasa pelik dan mempersoal mengapa sisa berkenaan tidak di proses di Australia, sekiranya ia tidak memberi kemudaratan kepada rakyat di negara itu.

Sehubungan itu, Suzunis berpendapat memandangkan projek itu akan dijalankan, dia berharap kerajaan perlu memberikan maklumat lengkap dan tepat mengenai tahap keselamatan loji berkenaan, untuk kebaikan rakyat yang tinggal di Kuantan.

"Jika berlaku kebocoran, minta umum awal... Buat masa ni, okay lagi," katanya tidak menolak kemungkinan akan berpindah sekiranya terdedah dengan sisa radioaktif.

Rohmah pula mengambil sikap yang berbeza dengan dua rakannya itu. Dia tidak mempunyai masalah dengan terbinanya loji yang diluluskan oleh kerajaan itu.

"Saya tidak ada masalah... Rasanya selamat. Kerajaan Pahang beri jaminan ianya selamat," katanya ketika ditemui.

Katanya, dia mendapat maklumat berhubung tahap keselamatan loji dari rakan-rakannya yang menyertai lawatan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (Pahang) ke loji berkenaan, yang menyatakan bahawa ianya selamat.

Rohmah - seperti rakannya yang lain - bagaimanapun tidak menolak kemungkinan akan berpindah sekiranya timbul masalah.

Temubual Malaysiakini di kawasan premis perniagaan pula mendapati, rata-rata peniaga mengambil sikap yang sama - untuk berpindah - seperti ketiga-tiga penjaja tadi.

Pengusaha restoran Nor Azlina Ahmad Suid, yang menetap di Kuantan sejak 1997 dan penjual aksesori motosikal yang mahu dikenali Nicole, 26, akan mengambil keputusan berpindah jika loji tersebut mula beroperasi.

Kedua-dua responden ini bukan sahaja tidak bersetuju dengan loji ini, malah mempersoalkan kewajaran pembinaannya khususnya Nor Azlina yang "tidak menyokong" kerajaan jika projek itu didakwanya merbahaya.

"Kalau betul projek ini bahaya, kerajaan sokong, saya tidak setujulah. Maka tak sokonglah (kerajaan)," katanya menjawab soalan Malaysiakini..

Bagaimanapun, hasil temubual juga mendapati terdapat sesetengah peniaga tidak akan berpindah disebabkan tiada pilihan serta memerlukan modal yang besar untuk berbuat demikian.

"Kita dah tak ada pilihan, ini saja. Macam suami saya pun bekerja dekat kawasan sini, jadi kita dah tak ada pilihan," kata Suzliana Mohd Ghazali, 33, ketika ditemui Malaysiakini.

"Hendak minta tukar (kerja) bukan boleh sebab rumah pun dah masing-masing beli, bukan sewa. Kecualilah kalau sewa, bolehlah pindah (dan) kita sudah beli rumah," katanya, yang tinggal di Batu Hitam - lebih kurang 10km dari Gebeng.

Manakala seorang peniaga warung, Asrul Zamani, 36, tidak mempunyai pilihan selain terus menetap di situ. Dia juga memerlukan modal besar jika membuka perniagaan lain di tempat yang baru.

"Hendak buka perniagaan lain, kena modal besar. RM10,000 tak cukup. Sekurang-kurangnya RM50,000. Macam mana nak cari, kita pun peniaga kecil bukan tauke besar.

"Nak tak nak, kita kena duduk di sini jugak. Nak buat macam mana," katanya sambil menggesa semua pihak termasuk kerajaan menyelesaikan kebimbangan rakyat berhubung projek berkenaan.

Tiada ulasan: