01 Mac 2012

Baran si penjual asam

8 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Seorang penjual asam bertindak di luar kawalan apabila sanggup menyimbah air teh ‘o’ panas ke badan isterinya, sehingga menyebabkan wanita itu cedera di bahu kiri.

Bagaimanapun, tindakan barannya itu nyata tidak berbaloi apabila tertuduh, Mohammad Fakhri Anuar, 31, dia dijatuhi hukuman penjara lima hari dan dikenakan denda sebanyak RM2,000 setelah mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Kuala Terengganu, semalam.

Berdasarkan pertuduhan, tertuduh yang berasal dari Batu Burok itu dituduh telah mendatangkan kecederaan kepada Norihan Aziz, 37, di sebuah rumah di Kampung Gelong Bilal, Jalan Pasir Panjang di sini, pada 24 Februari lalu, kira-kira jam 7.30 malam.

Dengan itu, dia didapati telah melakukan kesalahan dan didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum setahun atau dengan denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Tertuduh yang berpakaian lokap berwarna ungu, mengaku bersalah sebaik pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret Rozianti Mohamed Hanaphi manakala pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Asisten Superintendan Ngiam Ooi Ming.

Majistret Rozianti kemudiannya menjatuhkan hukuman penjara selama lima hari dan mengenakan denda sebanyak RM2,000 atau dua bulan penjara jika gagal membayar denda. Bagaimanapun, keluarga tertuduh membayar denda tersebut.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh yang juga bapa kepada tiga anak yang berusia antara dua hingga lapan tahun itu itu telah bertengkar dengan isterinya di rumah mereka, ketika sedang menonton televisyen pada 24 Februari lalu, kira-kira jam 7.30 malam.

Akibat tidak dapat mengawal kemarahannya, tertuduh memukul isterinya dengan tangan, sebelum bertindak menyimbah air teh ‘o’ panas yang berada berhampiran dengannya dan mengenai bahu kiri isterinya.

Sebaik pertengkaran itu, Mohammad Fakhri bertindak keluar rumah dan membawa bersama seorang anak lelakinya, sebelum isterinya membuat laporan polis.

Sinar Harian

Tiada ulasan: