01 Mac 2012

Berang sikap pemandu lori

8 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

TASEK – Penduduk di sini, kecewa terhadap sikap pemandu dan pengusaha lori yang tidak mementingkan keselamatan penduduk terutamanya kanak-kanak sekolah ketika melalui Jalan Tasek.

Sikap pemandu lori yang membawa muatan lebih dan memandu terlebih awal sebelum waktu persekolahan bermula menyebabkan keselamatan murid terancam.

Penduduk yang mahu dikenali sebagai Azman, 37, berkata, tindakan pemandu lori yang memandu lebih awal sebelum waktu persekolahan bermula mengecewakan penduduk.

“Pemandu lori seharusnya memandu pada jam 8 pagi selepas semua murid berada di kawasan sekolah.

“Ini adalah bagi melancarkan perjalanan pelajar ke sekolah dan sekali gus mengelak perkara yang tidak diingini seperti kemalangan ,”katanya.

Menurutnya, masalah terbabit menjadi serius apabila pemandu turut membawa muatan lebih.

“Sikap tanggungjawab dan bertimbang rasa terhadap penduduk dan pengguna jalan harus dititikberatkan,” katanya.

Katanya, beberapa hari lalu pihak berkuasa melakukan operasi terhadap masalah muatan berlebihan ini, namun pemandu lori mengambil langkah mudah untuk mengelak diri mereka daripada dikenakan tindakan.

“Pemandu yang tidak bertanggungjawab membuang tanah di atas permukaan jalan sambil memandu.

“Meskipun pengusaha lori meletakkan pengawal untuk menjaga lalu lintas di Jalan Tasek ini, namun semuanya tidak membuahkan hasil.

“Papan tanda peraturan larangan terhadap operasi lori tanah harus dibina seperti di kawasan Sungai Kechil agar tindakan dapat dilaksanakan segera, kerana nyawa pengguna kian terancam,” katanya.

Dalam pada itu, Sinar Harian turut mendapatkan maklum balas daripada Pengerusi Persatuan Pemandu Lori Wilayah Utara, Anuar Ilias.

Menurutnya, pihaknya turut mendapat aduan penduduk berhubung masalah terbabit dan bagaimanapun, dia mewakili pemandu lori lain tidak mampu menyelesaikan masalah itu disebabkan ia adalah arahan pengusaha.

“Pemandu lori hanya pekerja bawahan dan pengusaha mengeluarkan arahan supaya membawa muatan dan menghantarnya ke tapak projek pada awal pagi.

“Jika ingkar, gaji pemandu lori akan terjejas dan bagi menyelesaikan masalah ini, saya mencadangkan agar pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya agar masalah itu dapat diatasi dan menyenangkan semua pihak,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: