16 Mac 2012

GP kebangsaan medan buru tiket Olimpik

23 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KEJOHANAN Grand Prix Berbasikal Kebangsaan 2012 Kedah (GP Kedah) yang bermula esok menyaksikan beberapa calon ke Sukan Olimpik 2012 termasuk Mohd Harrif Salleh menye­suaikan­ diri sebelum menghadapi ujian sebenar di London Julai nanti.

Aksi Mohd Harrif yang berjaya menaiki podium ketika­ perlumbaan Le Tour de Langkawi (LTdL 2012) akan dipantau sepenuhnya pada cabaran sulung musim ini manakala penampilan Mohd Adiq Hussainie Othman pada GP masih jadi tanda tanya.

Mohd Harrif dan Mohd Adiq Hussainie dianggap dua calon hangat menyarung jersi Malaysia ke Olimpik 2012.

Mohd Zamri pula yang meninggalkan kem Angkatan Tentera Malaysia (ATM) awal musim ini bagi menyertai Terengganu Cycling Team (TSG) dianggap antara calon underdog untuk disenaraikan ke London selepas muncul juara keseluruhan Kejohanan Grand Prix Berbasikal Ke­bangsaan 2011 dan menduduki tempat keempat di Kejohanan Lumba Basikal Asia 2012(ACC 2012).

Presiden Persekutuan Ke­bangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), Abu Samah Abd Wahab percaya GP Kedah boleh menjadi platform terbaik mengukur prestasi Mohd Harrif dan Mohd Adiq Hussainie serta beberapa pelumba lain.

“Kita semua tahu acara lepas beramai-ramai di Sukan Olimpik 2012 di London adalah one-day-race (perlumbaan sehari). Hanya beberapa pelumba Malaysia berjaya se­suaikan­ diri corak perlum­baan sedemikian. An­­taranya Mohd Adiq Hussainie yang menang pingat perak Bawah 23 Tahun di ACC 2012.

Sinar Harian

Tiada ulasan: