18 April 2012

Lebih 100 pelajar perempuan Afghan 'diracun'

26 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KABUL - Lebih 100 pelajar perempuan di timur laut Afghanistan dimasukkan ke hospital semalam selepas minum air di sekolah mereka, dipercayai dibubuh racun, yang turut dikaitkan dengan protes mereka mengikuti persekolahan.

Pengarah Kesihatan Takhar dipetik BBC berkata, pelajar-pelajar itu jatuh sakit sejurus selepas minum air di sekolah tersebut.

Seorang pegawai pelajar di Kabil memberitahu bahawa siasatan awal menunjukkan air di sekolah itu telah diracun.

Malah menurut laporan itu, memetik seorang pegawai dari Takhar, kejadian itu dikaitkan dengan pendirian sesetengah penduduk kawasan tersebut yang membantah pendidian bagi kaum wanita.

"Saya rasa elemen-elemen radikal yang membantah budak perempuan ke sekolah bertanggungjawab atas kejadian ini," kata Gabenor Wilayah Takhar, Mohammad Hussain dipetik AFP.

Kejadian yang sama dilaporkan sebelum ini tetapi tiada bukti kukuh berkenaan dakwaan sedemikian.

Kanak-kanak perempuan diharam dari pergi sekolah ketika pentadbiran Taliban, yang digulingkan menerusi tindakan ketenteraan Amerika Syarikat (AS) pada 2001.

Seramai 40 pelajar perempuan dirawat dan telah dibenarkan pulang, tetapi 100 lagi termasuk guru wanita masih dirawat di hospital.

Sampel air telah dihantar ke makmal untuk tujuan analisis.

Seorang pegawai juga berkata mereka telah menuntut agar diadakan satu siasatan penuh. Kebanyakan mangsa berusia antara 14 hingga 30 tahun.

Sinar Harian

Tiada ulasan: