18 April 2012

Sebelum ini punca masalah, kini bakal pengundi

26 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 18 April: Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata negara akan menghadapi masaalah sosial yang tegang dan dalam keadaan bahaya sekiranya kerajaan BN menggunakan rakyat luar sebagai ‘pengundi hantu’ untuk menghadapi PRU-13 ini.

Katanya, tindakan itu juga akan merugikan rakyat dan masa depan negara apabila golongan berkenaan juga turut mempunyai hak terhadap negara ini melalui cara yang terancang untuk mendapat memberi kemenangan kepada pihak tertentu.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan majlis penutup Ijtima’ Almala’ di sini semalam.

Hampir 800 peserta menghadiri majlis keraian untuk mereka itu.

Turut berucap pada majlis itu Adun Perupok, Datuk Omar Mohamed dan Pegawai Fatwa Jabatan Mufti Kelantan Ustaz Saibon.

Kata Menteri Besar Kelantan itu lagi, kerana ingin mengekalkan kuasa Umno dan BN sanggup berbuat apa sahaja walaupun ianya membahayakan negara, asalkan mereka kekal berkuasa.

“Kerajaanpun tahu masaalah sosial yang berlaku dalam negara ini sekarang sama ada bunuh, rogol, rompak dan berbagai lagi sebahagiannya dilakukan oleh rakyat negara asing.

“Sekiranya menjadikan mereka sebagai alat untuk kemenangan, padah yang akan menerima negara pada masa akan datang,”ujarnya lagi.

Tuan Guru seterusnya berkata Umno semakin hilang pegangan apabila terpaksa membuat pelbagai cara untuk mengekalkan pemerintah seperti mewujudkan pengundi hantu.

“Di Parlimen Kota Raja, bayangkan bagaimana pertambahan undi berlaku mendadak sampai 30,000 lebih. Takkan lah dalam tempoh hampir empat tahun masing-masing bersalin lepas tu boleh mengundi terus pulak,”ujarnya sambil menyindir.

Sehubungan itu beliau menyeru rakyat seluruh negara bukan hanya berhati-hati dengan permainan BN, sebaliknya memahami isu-isu semasa yang kini semakin kronik melanda negara khususnya berhubung rasuah.

Harakah Daily

Tiada ulasan: