29 Mei 2012

Culik separuh jalan

8 Rejab 1433H. [MOD] -

BUTTERWORTH - Tindakan bijak pihak polis memasang perangkap dalam usaha menjejaki seorang penculik yang melarikan diri selama dua hari akhirnya berbaloi apabila diberkas tengah hari kelmarin.

Operasi diketuai Ketua Polis Balai Butterworth, Inspektor Mohd Yusof Ibrahim bersama enam anggota Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) balai itu.

Ia adalah hasil arahan Timbalan Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Superintendan Mohd Shukri Awang yang mahukan kes itu diselesaikan segera selepas satu laporan dibuat berkaitan kes itu oleh mangsa pada 25 Mei lalu.

Mohd Shukri berkata, kejadian itu berlaku ketika mangsa seorang wanita berusia 26 tahun sedang menunggu suaminya sebaik tiba dari Kuala Lumpur awal pagi Jumaat lalu.

“Wanita yang bekerja di sebuah kilang di Kuala Lumpur itu menaiki bas dan diturunkan di hadapan sebuah bank di Jalan Bagan Luar di sini, pada jam 3 pagi hari berkenaan.

“Ketika menunggu dijemput suaminya untuk pulang ke rumah mereka di Kulim, mangsa didekati oleh seorang lelaki yang memandu kereta Proton Saga Aeroback sebelum bertindak menariknya memasuki kereta berkenaan,” katanya.

Menurutnya, kejadian itu dilihat oleh suami mangsa yang kebetulan tiba di kawasan berkenaan sebelum bertindak memaklumkan kejadian itu kepada anggota polis beruniform yang sedang melakukan rondaan.

“Menyedari dikejar, suspek memecut laju keretanya dan apabila tiba di Seberang Jaya, suspek menolak mangsanya keluar dari kereta dan menghilangkan diri.

“Hasil pemeriksaan melalui nombor pendaftaran kereta suspek, kita memasang perangkap untuk menahannya,” katanya.

Mohd Shukri berkata, selepas dua hari dijejaki, suspek yang merupakan Pegawai Operasi Pengawal Keselamatan sebuah syarikat keselamatan yang turut menetap di Kulim dapat diberkas.

“Buat masa sekarang suspek direman selama seminggu untuk disiasat di bawah Seksyen 363/511 Kanun Keseksaan iaitu cuba menculik.

“Bagaimanapun pihak kita tidak dapat memaklumkan perkembangan kes ini, kerana ingin memberi tumpuan kepada penyiasatan selepas mendapati terdapat beberapa kenyataan bercanggah yang diberikan oleh mangsa semasa kejadian dan selepas suspek berjaya diberkas,” katanya kepada Sinar Harian.

sinar harian/-

Tiada ulasan: