04 Mei 2012

Umno belum mampu ubah politik rakyat Kelantan – Dr Agus

12 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU: Biar pun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin sering kali datang ke Kelantan, namun ia disifatkan penganalisis politik belum mampu mengubah pendirian politik rakyat negeri ini.

Ini dibuktikan sejak pilihan raya 1995 sehingga 2008, biar pun beberapa Perdana Menteri datang menawarkan pelbagai gula-gula, namun politik berpandukan agama lebih rapat di jiwa mereka.

Malah Umno Kelantan sudah bertukar pengerusi perhubungan lima kali sejak 1990 sehingga sekarang, dan kenyataan mampu merampas Kelantan seringkali dihaburkan, namun realitinya tidak ke mana-mana.

Ketua Jabatan Sains Politik UKM, Datuk Prof Madya Dr Muhamad Agus Yusof berkata, berdasar kepada pengamatannya sukar untuk Umno mengulangi sejarah 2004 bagi merapatkan kedudukan dengan PAS.

“Biar pun nampak pelbagai strategi digunakan, aktiviti parti dilaksanakan, bagi saya amat sukar untuk Umno mahu merealisasikan hasrat menawan Kelantan pada pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.

“Memang diakui nampak gerak kerja Umno begitu giat dilaksanakan kebelakangan dalam misi menawan Kelantan, namun ia belum cukup kuat untuk menarik sokongan majoriti rakyat,” katanya pada temubual bersama KTV di sini, baru-baru ini.

KTV merupakan web televisyen milik Unit IT PAS Kelantan kini beroperasi di Jalan Kota Darulnaim. Sehingga kini pelbagai tokoh mengisi segmen tersebut termasuk aktivis pelajar masa kini, Adam Adli. Tembual itu boleh diikuti di Youtube KTV.

Hari ini Perdana Menteri melawat Kelantan untuk kali kedua tahun ini. Pagi ini Najib merasmikan Karnival Komuniti 1Malaysia dan projek Agropolitan di Gua Musang, manakala pada sebelah petang merasmikan RTC yang diubah nama daripada Terminal Agrobisnes Negara di Tunjung.

Pada April lalu Muhyiddin juga mempunyai jadual padat melawat Kelantan menemui penyokong Umno dan kakitangan kerajaan persekutuan.

Kedatangan Perdana Menteri hari ini juga disambut dengan sepanduk tuntutan royalti minyak serta pilihan raya adil dan bebas oleh anak-anak muda.

Dr Agus anak tempatan kelahiran Machang berkata, rakyat Kelantan lebih dekat dengan parti yang mampu menawarkan panduan agama dan pembangunan setempat.

“Sehingga kini hanya PAS yang nampak berupaya melaksanakan hasrat itu biar pun pembangunan yang dibawa kerajaan pusat lebih besar. Bagi saya parti yang mampu menawarkan kedua-dua sekali lebih menjadi pilihan rakyat Kelantan,” ujarnya.

Harakah Daily

1 ulasan:

Unknown berkata...

Manusia bertambah matang..keras dibalas keras dan begitulah sebaliknya..
Rakyat Kelantan masih bertanya:
-kenapa paip gas dari perairan Kelantan tidak disalurkan ke Kelantan tapi ke Songkla? Sebab: busuk hati?
-kenapa rakyat Kelantan harus menagih hak utk mendapatkan 5% dari hasil galian petronas dari perairan negerinya?
- Tidakkah pemberian ke22 ini dapat mambangunkan negeri Kelantan yg mejoritinya adalah orang Melayu juga. DImana ke benaran perjuangan umno dalam memertabatkan bangsanya?