21 Mei 2012

UPP rampas kayu gaharu bernilai RM27,950

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

TANAH MERAH –Hasrat seorang pencari kayu gaharu Lalang Puyu di sini untuk menjual bahan yang sudah siap dipotong tidak kesampaian.

Ia berikutan tindakan Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Bukit Bunga berjaya merampas 19 guni berisi kulit gaharu di sebuh rumah dengan nilai keseluruhan RM27,950.

Komander UPP Kelantan, Rusli Karim berkata, hasil intipan pada jam 12.30 pagi kelmarin, pihaknya berjaya menemui 19 guni kayu gaharu yang siap dipotong dan dua batang belum diproses disimpan di bahagian depan rumah.

“Selepas pemeriksaan kami mendapati pemiliknya berusia dalam lingkungan 50-an itu gagal menunjukkan sebarang surat kebenaran untuk menyimpan bahan terbabit secara sah dan mengaku bahan itu miliknya.

“Pihak kami merampas kayu gaharu dengan anggaran nilai pasaran RM100 sekilogram dan ini adalah rampasan pertama melibatkan bahan tersebut,”katanya ketika ditemui di pejabatnya, petang semalam.

Rosli berkata, memandangkan kesalahan tersebut di bawah Akta Perhutanan, UPP Bukit Bungan menyerahkan hasil rampasan kepada Jabatan Perhutanan Negeri Kelantan untuk tindakan selanjutnya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: