21 Mei 2012

Dadah dalam balang biskut

29 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA BERANG - Lakonan seorang pemuda yang berpura-pura bagaikan tidak tahu apa-apa dan melakukan sebarang kesalahan berkaitan dadah ketika rumahnya diserbu jam 2.05 petang kelmarin di Kampung Butut, di sini, gagal mengaburi mata pihak polis.

Malah, tidak cukup dengan itu, penganggur berusia 27 tahun dan masih bujang itu begitu licik apabila menjadikan bekas kaca yang kebiasaannya digunakan untuk mengisi biskut raya, sebagai tempat dia menyembunyikan barang terlarang itu.

Bagaimanapun, kelicikan suspek yang dipercayai baru berjinak dengan aktiviti pengedaran itu dapat dihidu polis apabila berjaya menemui bekas kaca tersebut di sebuah almari di bahagian dapur rumah.

Timbalan Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, Asisten Superintendan Mohd Rosli Mohd Amir berkata, ketika serbuan, suspek bersendirian di rumahnya dan hasil pemeriksaan ke atas tubuhnya tidak menjumpai apa-apa barang yang salah.

“Bagaimanapun, hasil pemeriksaan lanjut, polis berjaya menemui satu bekas kaca berwarna putih bercorak bunga yang berpenutup plastik lutsinar di sebuah almari di bahagian dapur, mengandungi dua paket plastik biru yang setiap satunya mengandungi 168 biji pil merah disyaki dadah jenis pil kuda.

“Selain itu, polis turut menemui satu paket plastik lutsinar berangkai 10 dengan setiap satu paket mengandungi 10 biji pil merah, disyaki pil kuda yang turut diletakkan dalam bekas kaca itu,” katanya.

Menurutnya, jumlah keseluruhan pil merah disyaki dadah itu adalah sebanyak 268 biji, dengan anggaran nilai berjumlah RM8,040.

“Suspek ditahan dan polis turut merampas kesemua barang kes yang ditemui untuk tindakan lanjut,” katanya ketika ditemui di IPD Hulu Terengganu, di sini, semalam.

Mohd Rosli berkata, suspek dipercayai baru berjinak-jinak dengan aktiviti pengedaran dadah sejak tiga bulan lalu bagi mencari duit poket dan tidak mempunyai rekod kesalahan lampau.

Kes akan disiasat mengikut Seksyen 39A (1) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Jika disabitkan kesalahan, suspek bolah dihukum tidak kurang dua tahun penjara tetapi tidak lebih lima tahun dan diwajibkan sebatan rotan tiga hingga sembilan kali.

Sinar Harian

Tiada ulasan: