19 Jun 2012

175,000 polis diarah kempis perut buncit

29 Rejab 1433H. [MOD] -

Amaran untuk pastikan anggota lebih cekap

ISLAMABAD: Seorang komander polis Pakistan mengarahkan berpuluh ribu anggota pasukannya yang berperut buncit mengamalkan diet atau diberi amaran dihentikan tugas luar, kata pihak berkuasa.
“Ketua polis wilayah Punjab, Habibur Rehman mengarahkan 175,000 anggotanya untuk memastikan ukuran pinggang mereka tidak melebihi 38 inci,” kata jurucakap beliau Nabila Ghazanfar kepada AFP.

Anggota polis yang gemuk didapati tidak cekap menjalankan tugas kerana tidak dapat mengejar perompak atau pencuri dengan baik. - Nabila Ghazanfar, Jurucakap Ketua Polis Wilayah Punjab “Saya mengamalkan diet dan jika saya boleh melakukannya mengapa anda tidak?” kata Rehman kepada anggotanya bulan lalu.

Sekurang-kurangnya 50 peratus polis di Punjab dilaporkan mengalami berat badan berlebihan, kata Ghazanfar.

Akhbar tempatan, The News menyatakan bilangan anggota polis yang mengalami lebihan berat badan di Rawalpindi, ibu pejabat tentera yang dilanda beberapa serangan Taliban, adalah lebih 77 peratus, sambil menambah bahawa keadaan itu menyukarkan mereka untuk menjalankan tugas.

Polis berkata anggota mereka diberikan sehingga 30 Jun untuk menurunkan berat badan dan mereka yang didapati terlalu gemuk mulai 1 Julai akan ditamatkan tugas.
“Anggota polis menyertai senaman di gym, berjogging dan melakukan senaman lain termasuk lebih banyak berlari untuk menjadi kurus,” kata Gazanfar.

Anggota polis yang gemuk didapati tidak cekap menjalankan tugas kerana tidak dapat mengejar perompak atau pencuri dengan baik, katanya. – AFP

Tiada ulasan: