19 Jun 2012

Adakah ulama luar tahu kepincangan negara?

29 Rejab 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: “Umno BN yang lemas untuk mendapat sokongan terpaksa menggunakan khidmat ‘bomoh’ (ulama) luar setelah ‘bomoh’ dalam tidak boleh pakai,” kata AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Justeru, katanya seperti yang dijangka, ‘Seminar Feqh Mentaati Pemimpin’ telah merumuskan wajib rakyat negara ini mentaati dan menyokong kerajaan BN pada hari ini.

Pembentang yang dijemput kebanyakan daripada negara Timur Tengah, memang bertujuan untuk mengeluarkan pandangan supaya rakyat menyokong kerajaan BN pada hari ini.

“Pemimpin Umno tahu bahawa orang Melayu begitu kagum dengan orang Arab, maka mereka bawa tokoh-tokoh ulama daripada Timur Tengah untuk menghalalkan tindakan kerajaan BN,” katanya.

Menurutnya, mungkin mereka sendiri tidak tahu kerajaan BN adalah kerajaan yang khianat amanah rakyat, buktinya daripada laporan Ketua Audit Negara.

“Apakah ulama ini mengetahui kepincangan dalam pilihan raya di negara ini?” soalnya dalam satu kenyataan.

Satu lagi persoalan yang timbul, ujarnya ulama yang datang ke seminar itu adakah mereka berperanan menasihat pemimpin negara mereka yang tidak demokratik.

“Apakah peranan mereka ketika pemimpin Jordan, Mesir, Saudi yang menjadi tali barut kepada Israel yang menyekat bantuan kemanusiaan kepada negara Palestin?” soalnya lagi.

Beliau juga mempersoalkan apakah nasihat mereka kepada pemimpin negara mereka yang menjadi tali barut kepada Amerika Syarikat.

“Kita mengharapkan kepada ulama ini jangan dikatakan orang kuman seberang laut nampak gajah depan mata tidak nampak,” katanya lagi.

Harakah Daily

Tiada ulasan: