29 Jun 2012

Kerajaan sementara penyelesai konflik Syria?

9 Syaaban 1433H. [MOD] -

WASHINGTON - Wakil Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Liga Arab, Kofi Annan sekali lagi memberi cadangan yang diharap berhasil untuk meredakan ketegangan di Syria.

Kelmarin, Annan mencadangkan penubuhan kerajaan sementara yang akan menggabungkan penyokong Presiden Bashar al-Assad dan kumpulan pembangkang di negara itu.

Ringkasan pelan tindakan Annan tersebut menyebut kerajaan peralihan itu tidak akan menjejaskan kredibiliti kerajaan atau melemahkan usaha untuk menuju ke arah perdamaian.

Bagaimanapun, menurut diplomat PBB, Assad dan beberapa pemimpin pembangkang mungkin tidak tersenarai di bawah pelan yang dirangka bertujuan untuk menamatkan konflik semakin meruncing di negara tersebut.

Difahamkan, pelan 'Garis Panduan dan Prinsip Peralihan Pimpinan Syria' itu akan dibincangkan dalam mesyuarat Menteri-Menteri Luar di Geneva pada Sabtu ini. April lalu, Syria didakwa gagal mematuhi syarat pelan damai termasuk gencatan senjata yang dipersetujui bersama Annan dan negara tersebut terus dikecam selepas angka korban semakin meningkat setiap hari.

Bashar turut mengakui Syria kini berada di dalam kancah peperangan sebenar selepas tercetusnya konflik yang telah menjejaskan hubungan diplomatik dengan Turki.

Sinar Harian

Tiada ulasan: