29 Jun 2012

Pokok ancam nyawa pengguna

9 Syaaban 1433H. [MOD] -

SUNGAI MANIK - Pengguna jalan raya dari Sungai Manik ke Kampar serta ke Pekan Langkap terdedah dengan bahaya apabila lima pokok jenis bungor dan durian di kiri kanan laluan Kampung Sungai Kucing Kunci Air 12 Head Work, di sini didapati telah reput malah akan tumbang pada bila-bila masa.

Penduduk, Fatimah Yusoff, 55, berkata, usia kelima-lima pokok itu mencecah lebih 50 tahun sementara tingginya pula lebih kurang 40 meter ditanam penduduk di atas tanah rizab jalan raya.

Menurutnya, dua pokok bungor didapati telah reput manakala tiga pokok durian pula dahan dan ranting sudah mati.

“Penduduk berharap Jabatan Kerja Raya (JKR) dapat segera menebang pokok berkenaan supaya tidak mengancam keselamatan orang ramai dan pengguna jalan raya.

“Saya dan jiran yang tinggal berhampiran pula sentiasa dalam kebimbangan setiap kali berlaku ribut kerana ditakuti pokok berkenaan tumbang menghempap rumah kami,” katanya kepada pemberita, di sini.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) Degong, Aziz Mohamad 60 bersama Setiausaha JKKK Degong Salamah Busran 49 telah melawat ke lokasi dimaksudkan dan mengatakan perkara itu akan disampaikan kepada pihak berkenaan.

Katanya, masalah tersebut akan diberikan perhatian segera kerana melibatkan keselamatan penduduk dan pemandu yang sering berulang alik dari Teluk Intan ke Ipoh atau sebaliknya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: