04 Jun 2012

Marwijk: The Oranje di landasan terbaik

14 Rejab 1433H. [MOD] -

MORAL pasukan Belada kini berada pada tahap tertinggi dalam persediaan menghadapi Euro 2012 menentang Denmark Sabtu ini selepas berjaya membelasah Ireland Utara 6-0 dalam perlawanan persahabatan, awal pagi semalam.

Sedar kedudukan lawan yang berada di kedudukan ke-100 ranking dunia bukanlah lawan sebenar buat The Oranje yang kini berada di tangga ke-4, Bert van Marwijk bagaimanapun tetap gembira dengan perkembangan prestasi pasukannya.

“Kami sudah berada di landasan terbaik. Namun itu tidak bermakna kami sudah berpuas hati kerana Euro masih lagi belum bermula. “Apa yang pasti, kami kini lebih kuat dari segala sudut dan juga lebih mantap berbanding kejohanan Piala Dunia dua tahun lalu,” katanya.

Sementara itu, belum lagi menyenaraikan kesebelasan utama yang akan beraksi dalam acara pembukaan saingan kumpul B nanti, Marwijk masih lagi mempertimbangkan keputusan untuk mengamanahkan tanggungjawab mengetuai
jentera pasukan kepada Robin Van Persie terutama selepas penyerang Arsenal itu berjaya menghadiahkan dua gol pada perlawanan tersebut.

Mengulas kecederaan pemainnya, Marwijk tetap mengambil langkah berjaga-jaga. “Meskipun Wesley Sneijder boleh bermain untuk 90 minit perlawanan, namun saya masih perlu berhati-hati berikutan masalah kecederaan groin yang dialaminya.

Begitu juga Ibrahim Afellay yang baru sahaja sembuh daripada kecederaan serius lutut kirinya. “Namun begitu, saya mungkin akan menyenaraikan Rafael van der Vaart dalam perlawanan pertama nanti,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: