04 Jun 2012

Suhakam lantik setiausaha baru bukan dari PTD

14 Rejab 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suruhanjaya) telah melantik setiausaha baru yang bukan dipinjam dari Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD).

Pengerusinya, Tan Sri Hasmy Agam mengumumkan bahawa "ia telah melantik secara terus seorang Setiausana baru, justeru menamatkan amalan sebelum ini yang telah dipinjamkan dari pegawai kanan PTD. "

Puan Rodziah Abdul yang mengambil alih jawatan tersebut berkuatkuasa 1 Jun 2012 telah dilantik untuk tempoh lima tahun.

Menurut Hasmy, Setiausaha baru ini membawa bersamanya pengalaman yang luas dalam kedua-dua sektor korporat dan awam, telah berkhidmat sebelum ini, antara lain di Institut Diplomasi dan Hubungan Luar (IDFR) dan Suruhanjaya Sekuiriti.

"Suruhanjaya berterima kasih kepada Encik Kamaruddin Mohamed Baria (sekarang Datuk), Tuan Haji Ahmad Yusof Ngah dan Puan Hashimah Nik Jaafar, atas tugas yang telah mereka lakukan dalam membantu anggota dan kakitangan Suruhanjaya dalam melindungi dan mempromosi hak asasi manusia sepertimana yang dimandatkan di bawah Akta," kata Hasmy.

Suruhanjaya juga ingin merakamkan setingggi-tinggi penghargaan kepada Kerajaan kerana telah meminjamkan tiga pegawai berkenaan sejak ia ditubuhkan pada tahun 2000, kata Hasmy dalam kenyataannya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: