21 Mac 2013

Air percuma: Tindakan kerajaan PR S'gor selaras PBB

9 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Tindakan proaktif kerajaan Selangor memberi air percuma kepada rakyat adalah selaras dengan kehendak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menetapkan bahawa air adalah hak mansia dan ianya tidak boleh dikomersilkan ataupun dipolitikkan.

Pengerusi Lajnah Air dan Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkifli Omar berkata, tindakan mengkomersilkan agensi air untuk keuntungan semata-mata adalah satu tindakan yang tidak bertanggjawab dan melanggar hak asasi manusia. 

Katanya, mana-mana kerajaan negeri tidak seharusnya menjadikan air untuk mendapat keuntungan semata-mata kerana ianya bercanggah dengan PBB.

Malangnya, kata beliau, langkah kerajaan Malaysia yang mempolitikkan air adalah satu tindakan silap seperti yang berlaku di Selangor di mana kerajaan negeri menghadapi masalah untuk mengambil alih syarikat yang mengendalikan air di negeri itu.

Bersempena Hari Air Sedunia yang akan disambut pada 22 Mac 2013, ianya merupkan program yang dianjur dan disambut oleh PBB kerana Plan Agenda 21.

Agenda 21 adalah plan tindakan yang diguna pakai di Persidangan Alam Sekitar dan Pembangunan di Rio De Jeneiro Brazil semenjak 1992

Ia adalah pelan tindakan untuk mengawal aktiviti manusia yang mungkin memberi kesan kepada alam sekitar.

Sehubungan itu, Zulkifli melahirkan kekecewaan di atas sikap kerajaan pusat yang tidak menyediakan peruntukan besar untuk menyelesaikan masalah air di seluruh negara seperti yang berlaku di Pahang, Sabah Sarawak, Johor dan lain-lain.

"Misalnya di Sabah hasil lawatan kerja lujnahnya mendapati 40 peratus rakyat Sabah yang menikmati bekalan air dan kualiti air amat membimbangkan," katanya.

Oleh yang demikian, katanya amat bersetuju dengan janji Pakatan Rakyat yang akan memberi keutamaan soal keperluan asas seperti air dan lain-lain di mana komitmen Pakatan Rakyat sekiranya berjaya menawan putrajaya sebarang pembangunan akan memberi keutamaan kepada soal kepentingan alam sekitar dan kehidupan lain. 

Bagaimanapun,  apa yang berlaku hari ini katanya, penyediaan bajet yang tidak seimbang malah tidak diberi keutamaan dalam bajet 2013 menyebabkan banyak negeri menghadapi masalah air yang tidak mencukupi.

Beliau berpendapat sekiranya peruntukan sebanyak RM15 billion disalurkan ianya boleh membantu mengatasi masalah air di seluruh negara termasuk penyediaan infrastruktur dan teknikal penjagaan kawasan sumber air. 

"Kita berharap atas kesedaran sambutan kali ini akan membantu menjaga sungai-sungai kita yang dicemari di mana negara-negara maju seperti Jerman dia mampu menjaga sungai dengan baik sehingga air sungainya boleh minum," katanya ketika mengunjungi Harakahdaily. 

Sebelum ini, Lujnah Alam Sekitar PAS Pusat telah menganjurkan beberapa siri program sebelum ini khususnya memberi kesedaran kepada masyarakat tentang kepentingan air dan isu-isu yang boleh menjejaskan sumber air.

Antara siri program yang iaitu mengadakan program hijaukan bumi di Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang.

Lujanah  juga telah mewujudkan deklarasi air  bersama dengan gabungan Ngo Solidariti Hijau yang menggabungkan 80 Ngo berdaftar dalam negara. 

Di antara dekralasi ini ialah memberi penekanan kepada pihak kerajaan dan masyarakat supaya sentiasa melindungi sumber air,  kedua, air adalah merupakan hak asasi manusia yang diiktiraf oleh PBB yang mana setiap rakyat berhak mendapat bekalan air yang bersih, ketiga sebarang pembangunan yang merosakkan kawasan tadahan dan sumber air dan sungai mestilah dikawal dan diselia dengan baik dan keempat, air tidak boleh dipolitikan kerana sudah menjadi satu kewajipan kepada kerajaan memberi bekalan air yang bersih kepada rakyatnya. 

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: