22 Disember 2011

Kempen pilihan raya di Indonesia selama 21 hari

26 Muharram 1433H. [MOD] -

JAKARTA, 22 Dis: Ketika Malaysia masih lagi terkial-kial mencari arah bagi menentukan tempoh kempen seperti dituntut Bersih 2.0 iaitu selama 21 hari, Indonesia sebenarnya sudah mengamalkan polisi itu sejak pilihan raya 2009.

Malah, pada pilihan raya sebelum itu, tempoh kempen bagi setiap parti politik dibenarkan sehingga sebulan.

Pimpinan Komisi Pemilihan Umum Republik Indonesia, Sri Suranti bagaimanapun berkata, kempen melalui media massa boleh dilakukan sehingga dalam tempoh sembilan bulan tujuh hari.

Katanya, kelebihan yang ada di Indonesia sesiapa sahaja boleh berkempen di media massa sama ada cetak atau elektronik asalkan mereka berkemampuan untuk membayarnya.

“Kita tidak bataskan had kempen mereka di media massa. Ini boleh memberi kelebihan kepada mereka yang berwang. Saya difahamkan ini agak berbeza dengan apa yang berlaku di negara jiran.

“Komisi Pemilihan Umum Indonesia tidak menghalang mana-mana parti politik berkempen melalui media massa asalkan mereka mampu membayar,” katanya pada pertemuan dengan rombongan kerajaan dan PAS Kelantan di pejabatnya semalam.

Rombongan dari Kelantan diketuai Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Nik Wan Yussof. Hadir sama Adun Limbongan, Drs Zainuddin Awang Hamat dan pasukan IT PAS Pusat serta PAS Kelantan dalam misi lawatan sambil belajar di Indonesia.

Pada kunjungan semalam mereka turut melawat pimpinan Parti Keadilan Sejahtera, Parti Bulan Bintang dan berkunjung ke markas WAMY Indonesia.

Ketika menjawab soalan Sri Suranti berkata, biar pun tempoh kempen begitu lama, namun tidak berlaku perkara-perkara yang melanggar peraturan termasuk amalan rasuah bagi menarik sokongan dan provokasi.

Katanya, Komisi Pemilihan Umum Indonesia sentiasa memantau gerak kerja kempen calon bagi memastikan peraturan yang ditetapkan tidak dilanggar.

Beliau juga memberitahu kuasa penuh bagi menentukan kebenaran berkempen setiap parti politik berada di bawah bidang kuasa badan itu dan bukan ditentukan pihak polis.

“Cuma pihak kami mengemukakan jadual permohonan untuk berkempen secara terbuka setiap parti-parti politik kepada pihak polis terlebih dahulu. Misalnya setiap calon parti yang bertanding dibenarkan berkempen tiga kali sehingga berlangsung pilihan raya.

“Kempen selama 21 hari dibenarkan selepas calon-calon sudah ditentukan. Bagaimanapun kempen melalui media massa dibolehkan lebih awal iaitu lebih sembilan bulan,” katanya.

Menurutnya juga penggunaan dakwat kekal sudah lama diamalkan dalam pemilu di Indonesia, di mana dipastikan bahan digunakan halal.

Kata beliau dakwat tersebut boleh bertahan lama dan tidak mudah hilang.

Wan Nik yang juga Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan berkata, pengendalian pilihan raya di Indonesia kelihatan lebih telus selepas berlaku reformasi pada 1998, setelah rakyat bangkit secara menyeluruh.

Katanya, kejayaan reformasi sehingga berjaya menambahbaik badan pengendali pilihan raya membolehkan pilihan raya diadakan lebih telus dan adil.

Zainuddin berkata, Malaysia sepatutnya mengambil contoh beberapa perkara yang lebih terbuka diamalkan dalam pengendalian pilihan raya di negara ini.

Harakah Daily

Tiada ulasan: